האתגר לעונה הבאה של ‘המדריך לרוצח’ (אזהרת ספויילר)

האתגר לעונה הבאה של ‘המדריך לרוצח’ (אזהרת ספויילר)

בשנות התשעים חבורת סטודנטים שמעלימים גופה הייתה זוכה לעלילה בסגנון של ‘אני יודע מה עשית בקיץ האחרון’ ורוצח עם מסכה וסכין. בעשור הנוכחי חבורת סטודנטים כזו מאוגדת ביחד סביב אויבת לא פחות איומה – דילמת האסיר.

העונה השלישית של ‘המדריך לרוצח’ עומדת בסימן מדרון תלול- האם תוכל לשמור לשמור על עלילה עקבית והגיונות או שתהפוך לגיבוב של חורים בעלילה ודרמה רדודה כדוגמת ‘דקסטר’.

העונה הראשונה של ‘המדריך לרוצח’ הוכיחה באופן מוחץ שהטלוויזיה ירשה את הקולנוע באופן סופי. בעבר שחקנים האמינו ש-‘את תפקיד חייהם הם יוכלו לגלם רק בקולנוע’; במאים קיוו להביע את מלוא כישרונם במשך 120 דקות; ותסריטאים היו מצמצמים את הרעיונות הגדולים ביותר שלהם לעלילות רזות ודמויות מעטות.

מאז ש-‘אוז’ פתחה את  השער, יוצרים רבים הלכו בעקבות הרעיון לפיו הטלוויזיה יצרה סטנדרט חדש לאוונגרד ודרמה.   ‘הסופרנוס’ ‘שובר שורות’, ‘מד מן’ ו-‘משחקי הכס’ שינוי את הרגליי הצפייה, הולידו את מושג הבינג’ והעתיקו את פסגת החלומות של שחקנים רבים מהמסך הגדול למסך ה42 אינץ’ או מסך המחשב.

‘המדריך לרוצח’ פרי יצירתה של שונדה ריימס (סקנדל, האנטומיה של גריי) עומד בסטנדרטיים של הסדרות האיכותיות והדרמטיות המוצלחות ביותר:  סיפור רקע רחב הולך ומתגלה במשך הזמן; סיטואציות שמעמידות את ערכי המוסר של הדמויות במבחנים, וכמובן-דמות המופת אנליס קיטינג אותה מגלמת בכישרון עצום ויולה דיוויס.

אנליס היא פרופסור למשפטים בעלת מוסר מפוקפק ויכולת תמרון מושלמת. העוזרת האישית שלה בוני מעריצה אותה ועושה למענה הכל. פרנק דלפינו, החתיך (וחסר התפקיד המוגדר בעלילה) מפר את החוק בכל פעם מחדש רק כדי לרצות את גבירתו.

כאשר מתפרצת סאגת הרצח והעלמת הגופה של סם- (בעלה של אנליס) הופכת הפרופסור למשפטים לדמבלדורית של  קבוצת התלמידים השותפים לסוד. המורה הופכת לפטרונית של התלמידים, הפסיכולוגית, האמא והקאוצ’רית.

 כל זאת בזמן שסיפור חייה נפרש והאישיות המסוכסכת שלה עצמה מתגלה במלוא מורכבותה. אחת הסצינות המצוינות של הסדרה מראה את אנליס יושבת מול המראה, מוחה את האיפור שנועד להבהיר אותה ולטשטש את מבנה הפנים האפריקאי-בולבוסי . הפיאה של השיער החלק נשמטת ושיער מקורזל ומקוצץ מתגלה מתחתיה. זהותה של אנליס מתפקדת במשך כל הזמן באופן כפול- הפרופסור ממגדל השן והנערה האפרו-אמריקאית מפרבר מוכה עוני.

 

[wpdevart_youtube width=”640″ height=”385″ autoplay=”0″ theme=”dark” loop_video=”0″ enable_fullscreen=”1″ show_related=”1″ show_popup=”0″ thumb_popup_width=”213″ thumb_popup_height=”128″ show_title=”1″ show_youtube_icon=”1″ show_annotations=”1″ show_progress_bar_color=”red” autohide_parameters=”1″ set_initial_volume=”false” initial_volume=”80″ disable_keyboard=”0″]yK8EN3L3Kq8[/wpdevart_youtube]

במשך שתי העונות הראשונות דמות המופת של אנליס מוצתה כמעט לחלוטין והתוכחה שלה הופגנה באופן מושלם. כעת בעונה השלישית אנאליס התמודדה עם מאסר, בית שנשרף ותלמיד שנפטר. במחצית הראשונה של העונה לא התגלתה לי אנליס חדשה שלא פגשתי קודם, בחלקה השני של העונה עמדה מולי אנליס- שבר הכלי  שכבר נוכחנו לו בעונות הקודמות. אפילו הסצינה בה היא מקצצת לעצמה את תוספות השיער ומתגלה שוב עם קרחת- לא הצליחה לחדש.

אם לא יצליחו למפות איזורים חדשים בנפש של אנליס אנחנו עלולים למצוא את עצמינו מול דמות  שתלך ותישחק. אם אנאליס לא תחווה שינוי עמוק היא תהיה צפויה ומשעממת. הצופה המתלבט והמתוח כבר יבין את ה-‘שטיק’ ובכל משפט כבר יהיה ברור שאנאליס תמצא את הראייה המנצחת והחותכת. בכל תרחיש פלילי שאנאליס תיקלע אליו, כבר נדע שהיא תתמרן את אחד התלמידים שיציל אותה במהלך משפטי מבריק.  אם אנאליס לא תפסיק לדמוע כל סצינה שניה הסדרה תהפוך לטלנובלה ותחטא לפסגה הטלוויזיונית שהייתה פעם.

באשר לתלמידים של אנאליס, כאן המצב עלול להיות חמור אפילו יותר.

הכותבים של הסדרה נפלו למלכדות הברורה מאליה של שידוך הדמויות אחת לשניה ללא כל סיבה הגיונית. אשר יצא עם בוני, אחר כך אשר יצא עם מקיילה, לורל יצאה עם פרנק ולאחר מכן עם ווס. מזל שקונר הומו אחרת גם הוא היה לוקח חלק במעגל חילופי הזוגות ההזוי שנוצר מולנו. 

מערכות יחסים חוזרות ונשנות בתוך הקאסט מעידות על מצוקה של הכותבים ועל מחסור ברעיונות חדשים להנעת העלילה.

עד כה הסדרה מבוססת כאמור על סיפור רקע שהולך ונחשף. עברן של הדמויות (בעיקר אנאליס ו-ווסט) היה גורם מכריע בהנעת העלילה. הסוד של משפחת מהוני וסיפור חייו של פרנק היו הרקע המשני.  ברגע שכל האקדחים המעשנים יסיימו לירות – העלילה תהיה חייבת להיגמר או להתמחזר.

העונה השלישית נגמרה בחשיפת נדבך חדש בעלילה שישפיע על מהלך העונה הבאה: הקשר של משפחתה של לורל לפרשת הרצח של ווס. מעבר לכך ישנן מעט מאד שאלות פתוחות כך שרק נס יצליח לספק מספיק קונפליקטים ותעלומות לעונה נוספת.

מה אתה חושב את חושבת על הכתבה?

דודה מטושקה- סדרת רשת

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן