הרצאות ב-‘בית עגנון’ לצפייה ביוטיוב

הרצאות ב-‘בית עגנון’ לצפייה ביוטיוב

יונתן יבין כתב על עגנון פעם שהתמה המרכזית בסיפורי עגנון היא גלות. כשעגנון לא כתב על הגלות הפיזית הוא כתב על הגלות של האדם בתוך עורו.

לצערי לא קראתי עדיין את כל סיפוריו, ספריו ומסותיו של עגנון. אך ממחצית כתביו שקראתי, אני נוטה להסכים עם דבריו של יונתן יבין.

למעשה, אני תוהה שמא העיסוק שלי בעגנון סובב יותר סביב המחקר אודותיו מאשר הכתבים עצמם. הכתבים של עגנון קשים מאד לפיענוח בשל שתי סיבות עיקריות: ישנו ארסנל תרבותי שלם של שפת משנה ותלמוד שצריך להכיר על מנת להבין את אינספור הקריצות, הדימויים והתבניות בהן עגנון משתמש. הניסיון לקרוא את עגנון מבלי להבין את הנופך התרבותי שקול לצפייה ב-‘ארץ נהדרת’ ללא הבנה של הפוליטיקה או התרבות הישראלית.

באופן העמוק יותר- סיפוריו של עגנון מאופיינים בתמצות ובספרטניות של תיאור הלכי נפש. לעיתים ניתן להבין את משמעות הסיפור רק לאחר מספר קריאות.  זו הסיבה שבגללה קריאה מונחית של עגנון יכולה להיות יעילה פי כמה.

לשמחתי הרבה  בית עגנון בירושלים  

[wpdevart_youtube width=”640″ height=”385″ autoplay=”0″ theme=”dark” loop_video=”0″ enable_fullscreen=”1″ show_related=”1″ show_popup=”0″ thumb_popup_width=”213″ thumb_popup_height=”128″ show_title=”1″ show_youtube_icon=”1″ show_annotations=”1″ show_progress_bar_color=”red” autohide_parameters=”1″ set_initial_volume=”false” initial_volume=”80″ disable_keyboard=”0″]LZWeiKOVIKI[/wpdevart_youtube]

החל לפרסם הרצאות מלאות אודות הסופר, כנסים, ימי עיון ואף סדרה שלמה העוסקת ב-‘עיר ומלואה’. התחלתי בהאזנה של מספר הרצאות, ואני ממליץ מאד על הערוץ!

אנצל את ההזדמנות להמליץ על מספר הרצאות מרתקות אודות עגנון שמצאתי ביוטיוב- 

פרופ’ דן לאור- ש”י עגנון לאחר השואה

[wpdevart_youtube width=”640″ height=”385″ autoplay=”0″ theme=”dark” loop_video=”0″ enable_fullscreen=”1″ show_related=”1″ show_popup=”0″ thumb_popup_width=”213″ thumb_popup_height=”128″ show_title=”1″ show_youtube_icon=”1″ show_annotations=”1″ show_progress_bar_color=”red” autohide_parameters=”1″ set_initial_volume=”false” initial_volume=”80″ disable_keyboard=”0″]6xmHsQCiRjY[/wpdevart_youtube]

ד”ר לאור – הביוגרף שכתב את ‘חיי עגנון’ מציע פרשנות מיוחדת מאד לסיפורו של עגנון שהיה גרמנופיל מושבע, ואף הצהיר במכתב לבתו אמונה כי הוא קורא בגרמנית לפני השינה. אותו מכתב נכתב בשנת 1943. ההרצאה של לאור היא חלק מסדרה העוסקת ביוצרים עבריים שונים העוסקים בשואה.

על כתיבה ורפואה ביצירות עגנון. פרופ’ חיים באר וד”ר לימור שריר.–  

[wpdevart_youtube width=”640″ height=”385″ autoplay=”0″ theme=”dark” loop_video=”0″ enable_fullscreen=”1″ show_related=”1″ show_popup=”0″ thumb_popup_width=”213″ thumb_popup_height=”128″ show_title=”1″ show_youtube_icon=”1″ show_annotations=”1″ show_progress_bar_color=”red” autohide_parameters=”1″ set_initial_volume=”false” initial_volume=”80″ disable_keyboard=”0″]bClsr_5Omho[/wpdevart_youtube]

הרצאה העוסקת באספקטים שונים של רופאים ומחלות ביצירותיו של עגנון. חיים באר שכתב את ‘גם אהבתם וגם שנאתם’ אודות הקשר בין ביאליק-ברנר-עגנון, מפליא לתאר פרטים מרתקים משולי סיפוריו של עגנון העוסקים ברפואה. (ישנן עוד הרצאות נוספות בסדרה הזו. כדאי לעקוב!)

דר’ אריאל הירשפלד: שלוש אחיות לש”י עגנון 

[wpdevart_youtube width=”640″ height=”385″ autoplay=”0″ theme=”dark” loop_video=”0″ enable_fullscreen=”1″ show_related=”1″ show_popup=”0″ thumb_popup_width=”213″ thumb_popup_height=”128″ show_title=”1″ show_youtube_icon=”1″ show_annotations=”1″ show_progress_bar_color=”red” autohide_parameters=”1″ set_initial_volume=”false” initial_volume=”80″ disable_keyboard=”0″]sePvGQUzv-4[/wpdevart_youtube]

הרצאה קצרצרה העוסקת בניתוח של אחד הסיפורים הקצרים והמורכבים ביותר של עגנון. ממליץ לקרוא את ספרו של הירשפלד ‘לקרוא את ש”י עגנון’ העוסק באופן הקריאה המונחית של הסופר.

דמות הרופא ביצירות עגנון פרופ’ דן לאור וד”ר לימור שריר[wpdevart_youtube width=”640″ height=”385″ autoplay=”0″ theme=”dark” loop_video=”0″ enable_fullscreen=”1″ show_related=”1″ show_popup=”0″ thumb_popup_width=”213″ thumb_popup_height=”128″ show_title=”1″ show_youtube_icon=”1″ show_annotations=”1″ show_progress_bar_color=”red” autohide_parameters=”1″ set_initial_volume=”false” initial_volume=”80″ disable_keyboard=”0″]gwfrPfi3JvA[/wpdevart_youtube]

חלק נוסף בסדרת ההרצאות אודות רפואה וספרות. דן לאור מוכיח את הטענה הידועה לפיה רופא שקורא יותר הוא רופא טוב יותר. לא סופר טוב יותר, ולא אדם טוב יותר אלא רופא.  בהרצאה הספציפית הזו לאור מתעמק בעולם הרפואה ברומן “שירה” ובמחווה העמוקה של עגנון כלפי פרופ’ שאול אדלר שהדביק את עצמו במלריה כדי לגלות איך נרפאים ממנה.

 

 

 

 

מה אתה חושב את חושבת על הכתבה?

כל מה שבאזז

דודה מטושקה- סדרת רשת

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן