מהארכיון: סיקור אירוויזיון 2012

 

בלדה אוונגארד אלבנית, רוק כבד סלובקי , גברת מגונדרת מבולגריה ולהקת בובושקות ממחוז רוסי נידח- אירוויזיון 2012 מחזיר לא מעט מדינות לשפות המקור, משכך את כמות הנצנצים הנלעגים ומעלה על נס מוזיקה שמיעה על חשבון גימיקים חסרי טעם.

 

אזרביג’אן  מדינת השפמים והנפט מנסה כבר שנים להראות לכל העולם שהיא הדובאיי של הקווקז- שהאיסלאם הקיצוני נמוג ורוח מערבית פושטת בין סמטאות הבירה באקו.  בפועל שכונת מגורים פונתה על מנת לבנות את האולם לתחרות (לפי העדויות של עיתונאים שהגיעו למקום- אפילו תאי שירותים הולמים לא הספיקו לבנות), לוח החזרות משובש, ובתו של נשיא המדינה נבחרה להנחות את האירוע.

בנוסף- לא כל האזרחים האזרחים האזריים כאמור שמחים כל כך על המאורע, ולפני מספר ימים קבוצת האקרים הפילה ומחקה מספר אתרי אירוויזיון במחאה על קיום ‘מצעד הגאווה’ בארצם,   המשלחת הארמנית הודיעה על ביטול הגעתה בעקבות אי ערבות בטחונית לנציגים ולהקת איזבו מאובטחים כמו נשיא ארצות הברית בעקבות התרעות.

אך מן הצד השני של המתרס ניכר שהאזרים שפכו הררים של כסף על מנת לשכנע את באי התחרות שמדובר במדינה מרתקת וידידותית, הבמה מרהיבה, ובאירופה החליטו לעשות קצת נחת ובחרו לא מעט שירים מוצלחים שישוו לתחרות אווירת ‘אירוויזיון של פעם’.

 

מונטנגרו   רמבו אמדאוס”Euro Neuro”  –

תחי הסטטיסטיקה! מאז קיום שני חצאי גמר מונטניגרו נבחרה שלוש פעמי ם לפתוח את חצי הגמר הראשון של התחרות. לאחר ביטול השתתפות בן שנתיים מדינת ‘ההר השחור’ שולחת זמר מחאה מקומי שיצעק במשך שלוש דקות נגד האיחוד האירופאי וזיהום אוויר.

לא לפספס:  חמור עץ ענק על הבמה, וכתוביות של מילות השיר שמנפנפים הרקדנים.

איסלנד גרטה סלומה ויונסי “Never Forget”

היא מרימת משקולות אולימפית וכנרית מחוננת, הוא כוכב רוק מקומי עטויי הבעות דרמטיות,     בלדת הרוק האפלה והנורדית שלהם  תצמרר את הקהל ותכניס אותם בלי שום בעיות לגמר הגדול בשבת.

לא לפספס: הווריד המתנפח במצח של יונסי

 

יוון    אלפת’ריה אלפת’ריו   “Aphrodisiac”-

לראשונה מאז שנת 2004 מדינת האקרולפוליס והסופלקי לא תשתבץ בין עשרת המדינות הגדולות בגמר הודות לשיר הפופ הנוסחתי והבלתי עדכני שמדגיש את היכולות הווקליות המעורערות של הזמרת הראשית.

לא לפספס: בעקבות המצב הכלכלי במדינה- תחרות ה-‘קדם’ נערכה באמצע קניון באתונה

לטביה   אנמארי    “Beautiful Song”-

המדינה שנחשבה למקומבנת ול-‘בטוחה תמידית בגמר’  מגרדת את תחתית הטבלה  כל שנה מחדש וכך צפוי שיקרה גם השנה. הזמרת אן מרי שרה שיר הלל לניצחונה המובטח בתחרות- מה לא יקרה השנה. השיר מתקתק וחמוד אבל קונספט ה- ‘באתי כדי לנצח’  די פתטי. ככה שהנערה לא תשחק אותה ונקווה שהיא לא תבכה ותכריז על יום מותה.

לא לפספס: את המבטים הפעורים והחיוך האימתני של הסולנית.

 

אלבניה רונה נישאליו   “Suus” (אישי)

בלדת האוונגרד האלבנית שתושר בשפה האלבנית היא הדבר הכי לא אירוויזיוני בתחרות, זמרת עם ראסטות ארוכות ועבות, בשיר לא קליט הנשמע כמו קינה בלקנית מגובה בזעקות מכמירות לב, ומבט נוגה בעיניי הזמרת, יעורר לא מעט לעט אך מצד שני ישבה מצביעים רבים בקסם של השיר.

לא לפספס: פעירות הפה של הזמרת בזמן הצעקות מספקות שעת כושר לספירת סתימות.

 

רומניה מנדינגה   “Zaleilah”

בשנה שעברה שירים עם כותרות כמו- ‘האבה האבה’ ‘דינג דונג’ דה דה דם’ ו-‘בום בום’ נכשלו. האם הזליליליה הרומני ישבור את הקללה?.  מדובר בשיר חתונות צועני עם מילים בספרדית וזמרת בשמלת מיני מאוס שעושה הרבה שמיח.

לא לפספס: חמת חלילים על הבמה בלי סאונד של חמת חלילים.

שווייץ  סינפלוס   “Unbreakable”

השנה המנצחת הראשונה אי פעם בתחרות הגישה שיר לקדם השוויצרי בגיל 89 אבל נכשלה לטובת להקת הרוק-פופ סינפלוס שתתנדנד על כניסה לגמר עם שיר איצטדיוני אנרגטי וזר בעל תספורת לא ברורה.

לא לפספס: הימורים על הגיל והמוצא האתני של הזמר- מידע שאפילו הויקיפדיה מסרבת להסגיר..

בלגיה איריס   “?Would You”

זמרת בת 16 עם בלדה של ילדה בת שש עשרה וכריזמה של בת שש עשרה שתגיע בחצי גמר למקום שש עשרה.

לא לפספס: את ההזדמנות ללכת להכין קפה.

 

פינלנד פרנילה קרלסון   “När jag blundar” (כשאני עוצמת את עיניי)

ולפינת השעה ההיסטורית- בשנת 1154 כבש אריק מלך שבדיה את פינלנד, שלט בה במשך שבע מאות שנים ובנה בה גושי התנחלויות שהפכו את השפה והתרבות השבדית ללחם חוק לאנשי ארץ המומינים. השנה הפינים בוחרים שיר בשפה השבדית ללא יומרות לניצחון. אף על פי שהשיר נעים לאוזן אין לו ממש סיכוי לגמר.

לא לפספס: הזמרת דומה כמו שתי טיפות שלג לגרייס אדלר (מ-וויל וגרייס)

 

ישראל  לאיזבו   “Time”

בעשר השנים האחרונות להקת איזבו והסגנון המיוחד שלהם היו יכולים להגיע בקלות בכל שנה לעשרת הגדולים. השנה קרב האימתנים בגמר עלול להוביל אותי למקום 7-14 רק בגלל הכמות האדירה של השירים המוצלחים. באירופה אוהבים את הסגנון, הטענה המרכזית היא שבשנה שעברה קיבלו זמרת עם שם ושיר רע מאד והשנה יש להקה די אנונימית עם שיר מאד מוצלח.

לא לפספס: שעוניי תלת מימד יאיימו למחוץ את הלהקה.

 

סן מרינו ולנטינה מונטה   “The Social Network Song”

שיתוף פעולה זדוני בין המדינה הקטנה ביותר בתחרות לכותב השירים הוותיק ביותר בתחרות שהביא לעולם את ג’ינגיס חאן ולהיטים נוספים. סן מרינו והכותב ראלף זיגל מנסים להוכיח  שהם עדכניים ורלוונטים. בפועל זמרת בת שלושים ושש שחושבת שהיא בריטני ספירס תעלה עם אחד השירים היותר קאמפיים בתחרות ותזכיר לכולם שקיטש זה שם המשחק.

לא לפספס: רקדניי ליווי שרוקדים עם פלאפונים ופנטומימה של הקלדה.

 

קפריסין    איבי אדאמו   “La La Love”

בקפריסין נזכרו אחרי שנים להדביק את הקצב עם אחותם הגדולה מהצפון ועל כן שלחו זמרת צעירה בעלית יכולות ווקאליות מרשימות ורגליים של אפרודיטה להפיץ את הלהיט שיקפיץ את חופי האי השכן .

לא לפספס:  איבי מבצעת תרגילי אקרובטיקה אבל נשמעת כמו בהקלטת אולפן

 

דנמרק   סולונה סאמאי   “Should’ve Known Better”

סולונה ולהקת הליווי נראים כאילו שדדו מחסן תחפושות בקופנהגן. למעשה הלבוש מעניין הרבה יותר מאשר השיר החביב הזה שיתנדנד על כניסה לגמר.

לא לפספס: נגנית צ’לו בשמלת טוטו.

 

רוסיה הסבתות מבוראנובו   “Party For Everybody”

שש סבתות חביבות ממחוז רוסי נידח ששרות על חגיגה שהן עושות לנכדים. אומנם נשמע קצת כמו גימיק בהתחלה אבל הן שובות לב ומקסימות, בגיל שבעים ומשהו הן נהפכו לסטאריות ולפי עיתונאים שמבקרים במקום הן נענות לכל בקשה לתמונה, מלטפות ומברכות את המעריצים בפה מלא שיניי זהב. באחד באפריל פורסמה מתיחה שליס אסיה הזוכה הראשונה של התחרות אי פעם עתידה להחליף את אחד הסבתות (אף על פי שהיא יכולה להיות אמא של חלק מהן)

לא לפספס: אחת הסבתות רוקדת עם מגש כמו במימונה מרוקאית

 

הונגריה   קומפקט דיסקו   “Sound Of Our Hearts”-

התשובה ההונגרית ללהקת דפש מוד, אחרי שבשנה שעברה השיר  עם הכותרת הפולנית ביותר בהיסטורית התחרות What about my dreams לא הביא את התחרות לבודפשט.

לא לפספס: את האיפור המאולתר של הסולן שנראה קצת כמו גרסאה הונגרית של רובוט.

 

אוסטריה  טראקשיטאז   “Woki mit deim Popo” (תזיזו את התחת)

זמן לקצת תועבה. האוסטרים השנה התלבטו קשות בין להקת טראקשיטאז לבין קונצ’יטה וורסט- זמרת בעלת קול נוגה, מבט כובש, וזקן. לבסוף החליטו לבחור באפשרות המשעשעת- שני זמרי ראפ בגרמנית גלוחי חזה בצירוף שלוש רקדניות שינענעו את המבושים שלהן על גבי עמודים של מועדוני חשפנות שנשלחו לבאקו. למזלינו תועבה וזנות לא עובדות באירוויזיון והשיר ישאר בחצי גמר.

לא לפספס: את מופע האורות המנצנצים בזמן הפסקת חשמל מתוכננת.

מולדובה פשה פארפאני   “Lăutar”

השיר בסגנון העממי מולדביני ‘לאוטר’ יביא לגמר את הזמר המבטיח פשה פארפאני, סגנון הלבוש המשונה והצליל הצועני והקופצני.

לא לפספס: תנועות פירפורי אגרופים- הריקוד המשונה ביותר שידעה התחרות מעולם.

אירלנד   ג’דווארד   “Waterline”-

צמד תאומים איריים שנראים כמו פליטי אודישן לאנגרי בירדס מנסים גם השנה את מזלם בתחרות. בתוכנית האומנותית- ריקוד מתואם היטב, ושיער שנראה כאילו הסתרקו עם ג’ל מהול בוויאגרה.

לא לפספס: התאומים קופצים למזרקה ולא נרטבים.

 

חצי 2

סרביה   ז’ליקו יוקסימוביץ’  Nije ljubav stvar”(האהבה היא לא חפץ)

שועל אירוויזיון שהספיק בפחות מעשר שנים- להתחרות בעצמו, לכתוב שיר לבוסניה, להנחות את התחרות שהשתתפה בבלגרד וכתיבת השיר הסרבי לאותה שנה- חוזר כדי להשיב את כבודה האבוד של ארצו הקטנטונת עם בלדה בלקנית מרגשת שעתידה להתברג גבוה.

 

לא לפספס: את הנגנים חסרי המנוחה שיסתובבו סביב ז’ליקו ללא הרף

מקדוניה קליופי  (Crno i belo)- (שחור ולבן)

גם המקדונים החליטו לשוב לימי הזוהר ולשם כך גויסה ה-‘הריטה’ הלאומית לבלדת רוק עוצמתית והפגנת כריזמה בלקנית.

לא לפספס: את הצרחה המשעשעת בפזמון האחרון.

הולנד ג’ואן פראנקה “You And Me”

לול תרנגולות הולנדי שלם נשחט כדי ליצור את כתר הנוצות האינדיאני של ג’ואן פרנקה, לו היו פעילי זכויות בעלי חיים באזרביג’אן הם היו מפגינים מול האולם במחאה.  שר ההולנדית עם עיינים של החתול של שרק תשיר בלדת קאנטרי מתקתקה שתגיע גבוה בגמר.

לא לפספס: את מדורות הלג בעומר שמדליקים על הבמה וארבעת הנגנים שמצטרפים בשמינית האחרונה של השיר.

מלטה קורט קלייה “This Is The Night”-

עוד מדינה שסובלת מחסכים בתשומת לב היא מלטה, האי הקטן  שנתקע עמוק בשנות השמונים ינחל תבוסה גם השנה.

לא לפספס: את הפסקת השירותים.

בלארוס להקת ליטסאונד  “We Are The Heroes”-

להקת פופ בילרוסית, מהאחותה הדמוקרטית של רוסיה, ארץ הנקיניקים והסלאמי. לבילרוס יש מסורת ארוכת שנים של בחירת הקהל בשיר לתחרות והחלפתו ע”י וועדת שופטים. בחצי גמר שכזה ללהקה  אין סיכוי לראות גמר בשבת.

לא לפספס: את חבריי הלהקה עם פנים של בובות מנסים בכל הכוח להראות קשוחים.

פורטוגל פיליפה סיוסה   “Vida minha”-

המדינה הוותיקה ביותר שמעולם לא ניצחה שולחת בלדת פאדו נוגה עם זמרת בעלת עוצמה קולית מרגשת. בהחלט סיכוי רב מאד לעלות לגמר, אבל התחרות הקשה תשאיר את פורטוגל מחוץ לעשרת הגדולות.

לא לפספס: את דודה חדווה ודוד שמוליק בתפקיד זמרי הלווי

אוקראינה  גאיטנה “Be My Guest”

האפרו אוקראינית גאטינה שנראית כמו הכלאה בין לובה של טל פרידמן לשימפנזה בשיר מונדיאל שנכתב לרגל אליפות אירופה בכדורגל שתערך בארץ הפוגרומים. הרבה חצוצרות ורעש לא מוסבר שסביר שידחף לגמר בחוסר צדק.

לא לפספס: את מסכי הגיבוי שהאוקראינים הביאו איתם.

בולגריה סופי מרינובה   “Love unlimited”

הבולגרים החליטו לשלוח את הדיווה הערסית המקומית שנראית כמו דודה בנופש בבורגס עם חיבה למנומר. מדובר בדאנס בולגרי משעשע בלי הרבה סיכוי שמושר בשפה הבולגרית ובונה על הכריזמה של גברת מרינובה בלי זמרות ליווי חצי עירומות.

לא לפספס: את שורת המחץ ‘יא חביבי ז’טם’

סלובניה  אווה בוטו  “Verjamem”

מהיוצר של השיר הסרבי המנצח של שנת 2007 עוד בלדה בלקנית נוגה עם זמרת צעירה ויפה שנראית כמו מחווה לחג השבועות בשמלה לבנה, פרחים, עד הגמר היא תביא גם טנא.

לא לפספס: את תנועות הריקוד של המלוות הישר מטקס הסיום של תיכון עירוני לובליאנה.

קרואטיה  נינה בדריץ’   “Nebo”

באירוויזיון כששני שירים דומים מאד באים אחד אחרי השני ברצף הם מבטלים אחד את השני- השיר הקרואטי הוא  גרסאת המשך לשיר הסלובני, מבחינה מוזיקלית ומבחינת המבנה הכראוגרפי, נקווה לראות את שתיהן בגמר.

לא לפספס: את הרקדנים לובשי החצאית של הגברת נינה.

שבדיה לוריין   “Euphoria”

אחד ההימורים הגדולים לניצחון, שיר דאנס בביצוע סולו של זמרת ממוצא מרוקאי. מדובר בשלוש דקות של צילומים תקריב על הזמרת בצירוף זרוקים של מחנה מעצר סובייטי שישוו להופעה תחושה של קליפ של ביורק.

לא לפספס: את הרקדן הענק שיקפיץ אותה באוויר בסוף הנאמבר.

גאורגיה  אנרי זוקאדזה   “I’m a Joker”

ולפינת המדינה שכולם צוחקים עליה שמספקת סיבות נוספות לצחוק עליה.  הזמר אנרי הוא הכלאה לא מוצלחת בין חובי סטאר, מי חמצן וטושיבה. שר שיר הלל לעצמו  ועושה הרבה רעש.

לא לפספס:  את קטע האופרה בגרוזינית שפותח את השיר, רגע לפני שאחת המלוות שלו זורקת את עצמה לרצפה.

טורקיה  קאן בונומו   “Love Me Back ”

כמות הטעויות באנגלית רבה ככמות השיניים בפה של קאן בונומו. מדובר בשיר פופ עם מוטיבים בלקניים מקפיצים, סך הכל שיר מאד נחמד עם סיכוי גבוה למקום גבוה בתחרות, בתנאי שקאן ייקח את כמות הריטלין היומית שלו. הזמר שזז בקצב שיכול להביא להתקפי אפילפסיה.

לא לפספס:  לראשונה מאז שנת 2002 רקדני הליווי הם טורקיים (בדרך כלל הם בחרו זמרות ליווי שבדיות תמירות)

אסטוניה  אוט לופלנד  “Kuula” (תקשיבי)

חמש בלדות בלקניות מתמודדות בחצי הגמר הזה, ועל כן סביר שהבלדה האסטונית העוצמתית בהחלט תבלוט. מדובר במופע סולו מרגש ומרטיט שיגיע גבוה בגמר.

לא לפספס: את הזמר שנראה כמו מיקי גבע מחקה את עמיר בניון.

סלובקיה מקס ג’ייסון מאי “Don’t Close Your Eyes”

הזמר נראה בן הדוד האובד והסורר של מיכל ינאי. שיר הרוק הכבד הזה בולט בנוף הפופ והבלדות של חצי הגמר ועל כן אני מנבא לו עלייה מטעמי בולטות. בהחלט שיר שונה מאד בנוף האירוויזיוני.

 

נורבגיה טוג’י  “Stay”

זמר ממוצא פרסי הולך לשיר על חיי הלילה הלוהטים והבלתי קיימים של אוסלו. עוד שלאגר פופ היסטרי עם פזמון ממוסמס בין בתים חזקים,

לא לפספס:  בקהל תשב דודתו של טוג’י משיראז שתפסה אוטובוס לבאקו כדי לראות את קרוב משפחתה הפייגלע מתנענע לצד כופרות סקנדינביות.

בוסניה והרצגובינה  מאיה סר  “Korake ti znam” (אחרי הצעדים שלך)

חמישה קבין של בלדות בלקניות נפלו על אירוויזיון 2012 ובחצי גמר השני נפלו כולן.  מופע סולו בליווי פסנתר של שיר שקט ומרגש עם זמרת שנראית כאילו ברחה מהעונה החדשה של GLEE.

לא לפספס: את הוידאו ארט של קשתות עות’מאניות

ליטא    דוני מונטל          “Love Is Blind”

במקום לפרוש בשיא הבוסני יש לנו נספח ליטאי דאנסי שלא מגיע לשום מקום כולל גרסאת כיסוי בגרוזינית של דוני מונטל לשיר של עצמו שמסתובבת ביוטיוב. הקדימו את הפסקת הקפה בשלוש דקות.

לא לפספס: את העיניים המכוסות של דני בתחילת השיר.

 

בריטניה  אנגלברט המפרדינק                “Love Will Set You Free    ”

עוד לפני קליף ריצ’רד הזמר בעל השם שאי אפשר להגות זכה לתהילה עולמית והוציא עשרות להיטים ומאות קמבקים (כולל שפם טום סלק במשך שנות השמונים). הזמר הנושק לגבורות אך שומר על קול צלול וכריזמה של סטאר. מילות השיר מדברות על אבא שנפרד לשלום מבתו שעומדת להתחתן ומאחל לה ללכת אחר ליבה כי אהבה מגיעה רק פעם בחיים.

לא לפספס: את מופע המחול המודרני שהתעקשו לדחוף ברקע.

 

צרפת  אנגון          “(Echo (You and I”

זמרת ממוצא אינדונזי ושיר פופ  לא משכנע. סביר שתרפד את תחתית הטבלה למרות מסע קידום מכירות עיקש ברחבי אירופה שכלל צילום קליפ פרובוקטיבי במפעל קומוניסטי נטוש בבוקרשט ובו עשרות גברים בתחתונים עוברים על מסוע.

לא לפספס:  אקרובטים שמנתרים על ארגזים ברקע ובד שיפון מתנפנף ברקע,

 

איטליה  נינה זילי  “L’amore è femmina (אהבה של אישה)

זמרת שנשמעת כמו אפרת גוש עם דיבוק של איימי ווינהאוס, למרות שהשיר נכתב בשפה המלודית ביותר בתולדות האנושות הוחלט  לתרגם חלק מהשיר לאנגלית. השיר מאופיין במוטיבים של שנות העשרים (מהמאה שעברה)  וצפוי למיקום טוב בעשרת הפותחות. דובר לא מעט על ניצחון אבל העמדה בסיסית (לעומת הקליפ עם שכלל ריקוד טוויסט סקסי) תמנע מהשנה הבאה להגיע לרומא.

לא לפספס: את המבט החתולי שנינה נוטה לשלוח למצלמות

 

אזרבייג’ן  סבינה באביאבה   “When the Music Dies”

כמיטב המסורת אזרבייג’ן בחרה גם השנה במלחינים שבדיים כדי ליצור את בלדת הבלוז בעלת המוטיבים האוריינטלים, זמרת שעומדת רוב הזמן סולו וברקע שלוש מלוות שחובשות משהו שנראה כמו חיג’אב. השיר הולך לסיים בין עשרת הגדולים ובצדק.

לא לפספס: את המואזין שמתחיל לצעוק אחרי שתי דקות ללא הסבר.

 

ספרד פסטורה סולר  “Quédate conmigo”

לעומת רוב המתמודדות השנה שזה עתה סיימו גרסאות מקומיות של ‘כוכב נולד’ ספרד שולחת מגה דיווה אולטימטיבית עם תלתלים אדמוניים וקול ממיס, אפשר לומר שהיה עדיף לא לשלוח את מאיה בוסקילה השנה כי פגישה בין שתיהן עלולה לא להסתיים בטוב.  בלדת התחנונים המתעצמת הזו יכולה גם לנצח את התחרות.

לא לפספס: את זמרי הליווי שמופיעים משום מקום בסוף השיר.

 

גרמניה רומן לוב    standing still

הגרמנים חוזרים למקומם הטבעי בתחתית הטבלה עם שיר גלגלצי לא מפתח ולא מתקדם לשום מקום.

לא לפספס: את הדמיון המרשים בין הזמר לנתן גושן

מה אתה חושב את חושבת על הכתבה?

כל מה שבאזז

דודה מטושקה- סדרת רשת

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן