רוכלי האהבות- הומואירוטיקה אפגנית וחרפושטק אחד קטן.

רוכלי האהבות- הומואירוטיקה אפגנית וחרפושטק אחד קטן.

 

ביקורת על ‘רוכלי האהבות’ של יוסי אבני-לוי, ספר שהוא על ידידות עמוקה בין גבר מבוגר לבין בנו התינוק בן החודש.

יוסי אבני-לוי, האבא של רוכלי האהבות,  הוא אחד היוצרים הקווירים הבולטים בישראל. עד כה ספריו- ‘איש ללא צל’, גן העצים המתים’ ו-‘דודה פרהומה לא היתה זונה’ עסקו באספקטים שונים אהבה בין גברים. ‘רוכלי האהבות’ הוא אולי הסיפור הכי ‘הומואי’ ביסודו אבל, הרחוק ביותר מכתיבה ‘קווירות’.

אפגניסטן של שנות החמישים לעומת תל אביב של 2017. גברים בלבוש נשים מבדרים את מבקרי השוק לעומת גברים בלבוש נשים שלא גורמים להרמת גבה בקרב אף אדם העובר ברחוב.

הספר ‘רוכלי האהבות’ נע בשני המישורים האלו- סיפור התאקלמות של בני זוג (גייז) עם התינוק החדש שלהם שנולד בפונדקאות לבין סיפור המשפחה בימיה היפים בשווקי אפגניסטן בשנות החמישים.

המספר פורש בפני בנו התינוק את מעללי משפחתו טרם עלו ארצה, וגם את סיפורו שלו בימי הפוסט-דוקטורט על השפה האוגריתית שערך באוניברסיטת אנטוורפן (את השם של המספר אני לא זוכר אבל הפרט האיזוטרי הזה חקוק לי במוח!).

התינוק, יותם, מאזין לסיפורי אביו בעוד אביו השני מנסה למצוא את מקומו במשלוש האבות והבן והקשר הביולוגי המוגבל רק לשניים מהם.

בין השאר הסיפור מתחקה אחר המספר המתוודע אל אביו מוכה השיטיון במוסד סיעודי. האב האפגני שיחסיו נתעכרו עם הבן ההומו הסורר, חוזר לקצוות תועדתו כאשר הוא פוגש את נכדו שרק נולד.

 

כבר כאן? האזינו לפרק בפודקאסט ‘קיצור תולדות הספרות’

 

הכתיבה של אבני-לוי מרתקת ברובה, אך עם זאת נוטה להצטעטע יתר על המידה כאשר מדובר בזכרונות מאפגניסטן. התיאורים של שוק היהודים והעיר משהאד מזכירים יותר את ‘ארץ לעולם לא’ מ-‘פיטר פן’ או ‘רודף העפיפונים’ מאת חאלד חוסייני או אפילו סרטים כמו ‘ליקוי חמה בקנדהאר’.  לעומת היצירות שציינתי- רוכלי האהבות’ עוסק בתרבות ה-‘באצ’ה באזי’, נערים בלבוש נשים שהיו מעין בדרנים ורקדניות בטן בשווקים המקומיים ובבתי בושת מאולתרים הקיימים עד עצם היום הזה באפגניסטן. הספר מעלה שאלות בנושא מגדר והאופן בו בכל דור ודור גייז מוצאים ביטוי- חוקי או בידורי, גלוי או נסתר, כדי לקיים את אורח חייהם.

הספר מתאר במידה מסוימת התחלה של כרוניקת “אהבת אב חונקת ידועה מראש”. התינוק שזה עתה נולד מתוודע לכל הגורמים הזוגיים, הפוליטיים והתאולוגיים שהביאו ללידתו. אני לא מקנא באותו רך קטן- הוא תוצר של שנים של תכנונים, השקעות וכסף.

עם זאת, אני בטוח שלילד הזה לא ייחסר שום דבר בימי חייו. אפילו אם יהיה ילד שילעג לו על כך שיש לו שני הורים- הוא בסופו של דבר ייסתדר, במקרה הקיצוני ביותר הוא יוכל להשתמש בטכניקת הלחימה האפגנית אותה בוודאי למד מאביו ולשבור לאותו ילד כד אפגני על הראש ולגלגל אותו בתוך שטיח פרסי\פשטוני.

 


כשאני פורים אני לא שמח


זמן חשבון הנפש השנתי שלי מתעורר כל שנה מחדש בפורים. תצבירי מחשבות מתעוררות  כל אימת שהרחובות של תל אביב גועשים. כעת אני מנסה לכתוב את מה שהתודעה מסרבת לעבד.


נ.ב חשוב ביותר!-

ניתן להאזין לספר באמצעות אתר ‘אייקסט’ בקריינות המצוינת של זיו זוהר מאיר. האזנה נעימה!

 

רוכלי האהבות יוסי אבני-לוי יצא לאור ע”י הוצאת כנרת זמורה ביתן, בשנת 2016

 

דודה מטושקה- סדרת רשת

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן