חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
פוטין לנצח: שתי תוספות לצאר החדש מאת סטיבן לי מאיירס

פוטין לנצח: שתי תוספות לצאר החדש מאת סטיבן לי מאיירס

בפוסט הקודם עסקתי בספר 'הצאר החדש' אודות שלטונו של פוטין. בפוסט הקרוב, אעסוק בשתי תוספות לספר.

פוטין, הכלבה ומרקל.

 כשניגשתי לספר ‘הצאר החדש’ קיוויתי למצוא זווית נוספת לסיפור קצר שהעלה העיתונאי אלדד בק בספרו ‘הקנצלית’.

בקיץ ‏2007,בחודשי המתיחות הגדולים עם המערב סביב הצבת מערכות ההגנה האמריקאיות באירופה, ביקרה מרקל את פוטין במעון הנופש הרשמי שלו בסוצ'י, שלחופי הים הכספי. בתחילת הפגישה, לעיני הצלמים והעיתונאים, הוכנסה לאולם שבו נערכה הפגישה קוני, כלבת הלברדור של פוטין. מרקל, הישובה לצד הנשיא הרוסי, קפאה על מקומה בתנועה של הגנה עצמית. שתים - עשרה שנים לפני כן היא ננשכה על ידי הכלבה של השכנים, ומאז הפחד מכלבים לא הרפה ממנה. למרקל ולמקורביה לא היה ספק שפוטין ידע על הפחד הזה וביקש להביך את הקנצלרית. פוטין נראה נהנה מאוד מהמעמד ואמר לאורחת מגרמניה שהוא בטוח שהכלבה תתנהג יפה. מרקל, בשליטתה העצמית המוחלטת ובהומור המיוחד שלה, השיבה ברוסית: "אחרי הכול, היא לא אוכלת עיתונאים." אחרי הפגישה אמרה לעיתונאים הגרמנים: "אני מבינה למה הוא להתנהג כך - הוא צריך להוכיח שהוא גבר. הוא חושש מהחולשות שלו. לרוסיה אין כלום. אין לה הצלחות פוליטיות או כלכליות, רק דברים כאלו." 

 

הנושא אכן הוא הוצג בספר אבל בתור הערת שוליים קטנה וצדדית. תיאור קצר ומאכזב שנמצא בהערה מספר 51 בפרק 14.

 

"הכלבה לא מציקה לך, נכון?" שאל פוטין את הקנצלרית אנגלה מרקל בביקורה בסוצ'י ב-2007, אף כי הוא היה מודע היטב לפחדה מפני כלבים. קוני התיישבה לרגלי מרקל, ואי הנוחות שלה ניכרה היטב. לאחר מכן סיפרה מרקל לפקידים אמריקנים על המפגש וגם את הדברים שאמר פוטין שלא למצלמות. מרקל פירשה אותם כהתייחסות לפרופיל שהכינו עליה שירותי הביטחון: "אני יודע עלייך הכול". 52. 433 .Bush , p . בוש סיפר לימים את הסיפור לראש ממשלת קנדה סטיבן הרפר, וזה השיב: "יש לך מזל שהוא הראה לך רק את הכלבה שלו".  

הנקמה הגיאורגית בפוטין. 

 

נושא מרתק שלא עלה בספר קשור בהתעקשות של רוסיה להצליח באירוויזיון.  בתחילת שנות האלפיים רוסיה התחילה לגלות עניין מחודש בתחרות וסיימה חמש פעמים בין שלושת הגדולות כולל ניצחון אחר. 

בשנת 2009  (השנה של אחינועם ומירה) התחרות  התקיימה במוסקבה. באותם ימים גיאורגיה התאוששה מהמלחמה הקצרה והקטלנית עם רוסיה שגבתה את חייהם של ארבעה מאות בני אדם והותירה מאתיים אלף פליטים. תגובת  גיאורגיה לאירוויזיון הייתה שיר דיסקו מקפיץ שכלל את הפזמון –“We don’t wanna put in “.

 

 לא היה צריך להיות חד הבחנה כדי להבין את הלעג לנשיא רוסיה, פוטין.  המדינה נאלצה לפרוש מהתחרות לאחר שסירבו לשנות את מילות השיר.

למעשה. באותה השנה מדינות ברה”מ לשעבר עמדו בתור כדי לתקוע לדוב הרוסי אצבע בעין- הזמרת מולדובה שרה על ‘ההורה ממולדובה’, האוקראינית הניפה את דגל אוקראינה, האחיות הארמניות שרו על תקומת התרבות הארמנית וליטא שרה על מדינות שמחרחרות מלחמה. 

המאבק בין רוסיה ואוקראינה מעורר סקנדלים כבר חמש שנים ברצף. אפילו ג’ון אוליבר הרחיב על כך. כמה מצער ש-הצאר הגדול, לא. 

 

הצאר החדש סטיבן לי מאיירס | תרגום: כרמית גיא עם עובד | מרץ 2019 | ביוגרפיה | 564 עמ’ מודפסים

דודה מטושקה- סדרת רשת

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן