חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
דוקטור ז’יוואגו- יש דבר כזה ‘רפובליקת המזרח הרחוק’.

דוקטור ז’יוואגו- יש דבר כזה ‘רפובליקת המזרח הרחוק’.

 

 

 

 

הרומן דוקטור ז’יוואגו ,- המביא לשיאו את הקריירה של הסופר הרוסי בוריס פסטרנק, זו יצירתו הספרותית מרכזית שעבורה זכה בפרס נובל לספרות.

הספר מגיע אלינו בנסיבות יוצאות דופן. משורר רוסי גדול השומר על דממה לאורך שנים של טרור ואיכשהו, מסיבות שאיש לא ממש מבין, שורד את הטיהורים ההורסים את עמיתיו המחוננים ביותר; כתב יד שנשלח על ידיו למו”ל קומוניסטי איטלקי שמחליט להוציא אותו למרות לחצים עזים מחבריו;

הדוקטור ז’יוואגו נפתח בשנים הראשונות של המאה, ומשתרע על המהפכה, מלחמת האזרחים והטרור של שנות השלושים, ומסתיים באפילוג באמצע שנות הארבעים. ברמה העמוקה בהרבה מהפוליטיקה ובעוצמה וטהרה שחייבת להסיר את כל הספקות, היא משכנעת אותנו שהכמיהה לחופש נותרה בלתי ניתנת להריסה.

פסטרנק מדבר בשקט ובנחישות בעד קדושת חיי האדם, ופונה לאותן “שאלות נצחיות” שהפכו את הרומן הרוסי של המאה ה- 19 לכל כך מפואר וחוץ מזה הנוסחאות של אדוני רוסיה הנוכחיים נראות כה טריוויאליות.

יורי ז’יוואגו, הדמות המרכזית של הרומן ובמובנים מסוימים האלטר-אגו של פסטרנק, ועובר משדות הקרב של מלחמת העולם הראשונה למוסקבה המהפכנית ללחימה פרטיזנית בסיביר, ואז שוב למוסקבה. לאורך הרומן  מנסה ז’יוואגו לשמור על כמה מציאויות: טבע, אמנות, חיי ההתבוננות.

לא משנה כמה היה מיואש הרגע, הוא מרגיש ששמירה על זהותו הפנימית.

אחד הפרקים היפים ביותר ברומן מתרחש כאשר ז’יוואגו ומשפחתו, כדי להימנע מרעב במהלך מלחמת האזרחים, מחליטים לעזוב את מוסקבה. הם יוצאים למסע ארוך מזרחה, ובשלב מסוים הרכבת שלהם נעצרת בסחפי שלג. במשך שלושה ימים הנוסעים עובדים בשטח פתוח, ועוזרים לפנות את המסילה. אור של שמחה עובר עליהם, תחושת סיפוק למתנה זו: “הימים היו יקרים וקפואים, והמשמרות היו קצרות כי לא היו מספיק אתים. זה היה תענוג צרוף.”

ברגע שפסטרנק מגיע לתקופה המהפכנית, הרומן הופך למעין ביוגרפיה רוחנית, עדיין עשירה בהתייחסויות חברתיות אך בעיקר לתיעוד של מוח הנאבק להישרדות. הדבר החשוב ביותר כעת הוא גורלה האישי של ז’יבאגו ויחסיו עם שתי דמויות אחרות, לארה, האישה שעתידה להיות אהבת חייו, וסטרלניקוב, מנהיג פרטיזן שמדגים את כל הרצון המהפכני חסר האכזריות שז’יווגו חסר.

העלילה ד”ר ז’יוואגו ארוכה ומורכבת. ברומן התקשתי לעקוב משתי סיבות עיקריות: ראשית, פסטרנק מעסיק דמויות רבות, אשר מתקשרות זו עם זו לאורך הספר בדרכים בלתי צפויות, ושנית, הוא מציג לעתים קרובות דמות על ידי אחד משלושת השמות שלהם. באופן אישי אני ממליץ לכם לשמור על רשימת דמויות בכיס למקרה הצורך.

 

דוקטור ז’יוואגו שני כרכים בוריס פסטרנק יצא לאור ע”י הוצאת כתר, בשנת 1967, מכיל 510 עמודים,

דודה מטושקה- סדרת רשת

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן