ביחד ולבד (ואם כבר לבד אז שיהיה בתנועה)

ביחד ולבד (ואם כבר לבד אז שיהיה בתנועה)

הרומן ‘ביחד ולבד’ הוא מעין הוראות הפעלה לחברה שרוצה להרוג את עצמה בייסורים.  הרומן מספר על  אדם שהופך להיות גיבור מעמד הפועלים בעל כורחו בחברה שהופכת להיות צינית בעל כורחה.

 

להלן המתכון לרומן ‘ביחד ולבד’ מאת  אייל דותן: קחו קפיטליזם וקומוניזם, שפכו לתוך קלחת אחת, הוסיפו שיחות פילוסופיות בנדיבות והציתו על אש קטנה של מחאת עובדים. כעת השליכו את כל המרכיבים לפח ותשמשו בנימה הצינית שבה נכתב המתכון.

אייל דותן  יצר מפלצת ספרותית. גרסה טקסטואלית של מכונית מירוץ שהנהג שלה מעולף והיא מתקדמת במהירות שיא לתוך קיר בטון. אי אפשר להסיר את המבט ואי אפשר לחזות במה שעומד לקרות. תוסיפו לכך את הנימה הפילוסופית והרעיונות המרתקים המשורגים בתוך העלילה והרי לכם חווית קריאה שלא תוכלו לשכוח.

 

כבר כאן? קחו עשר דקות להאזין לסיפור הקצר ‘המורה עופרה’

.

 

 

הספרות משופעת בגיבורים בעל כורחם אשר ‘נקלעו לסיטואציה’ והופכים לגיבורי השעה. לא מדובר בעניין חדש. עם זאת אייל דותן רתם את התבנית המוכרת והידועה לסגנון חדש  אשר מכיל בתוכו הכל. גם סיפור התרסקות ידועה מראש וגם ראיה פנורמית של כל הצדדים מסביב. בין אם מדובר באשתו עורכת הדין של הגיבור, בין אם מדובר בסב פילוסוף או בשיחות העמוקות על פילוסופיה וחברה.

זו כנראה הנקודה שהפכה את הקריאה למה שהיא. לכל מקום שאליו אפנה את המבט- יש קיר. אותו נהג ספרותי השועט אל קיר הבטון, לא באמת היה יכול לחלץ את עצמו. בין אם יפנה לצדק, לשיוון, למאבק חברתי או לקוממיות מעמד הצווארון הכחול, בכל מקום יש קיר אובלי ומקיף שידאג לרסק אותו.

הרומן לא עוסק באדם אשר צריך לבחור האם לעשות לביתו או להילחם על הצדק. הרומן לא מתייחס לאנשים אשר הופכים מנהיגים מכורח הנסיבות. אלא בחוסר האפשרות של אותם את אנשים לקבוע איפה תתרסק המכונית הדוהרת שלהם.

לכאורה, מדובר בעניין עצוב מאד, שכן זו המציאות. הנחמה היחידה שלי היא בכך שיש מי שמוצא את המקום לכתוב על האסונות החברתיים האלו ולהפוך אותם לכלי שרת בידי מי שמאמינים שניתן לתקן כאן משהו.

 

ביחד ולבד אייל דותן יצא לאור ע”י הוצאת ידיעות ספרים, בשנת 2017,

דודה מטושקה- סדרת רשת

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן