אדל-  הבעל שם טוב פינת וולט דיסני.

אדל-  הבעל שם טוב פינת וולט דיסני.

 

כהרגלי, אפתח בהתנצלות. אני מודע לחלוטין לכל שוולט דיסני היה אנטישמי וזה ממש לא בסדר מציגי להזכיר את הצורר האמריקאי עם הוגה החסידות. מצד שני הנקודה ברורה, ואני בכלל מגיע ממשפחה של ‘מתנגדים’ אז מותר לי (לדעתי).

 

אני מאד אוהב את יוכי ברנדס בתור מרצה על יהדות, אפילו הספר שלה ‘היהדות שלא הכרנו’ הפך אצלי למעין תחמושת לארוחות שבת כאשר אבא שלי ואני מתווכחים על משמעות של טקסים וטקסטים דתיים. אני אפילו אוהב את יוכי ברנדס בתור עורכת, הספר בעריכתה ‘כשמשה פגש את בודהא’ –  (שיחות בין מנחם לנגנטל וניסים אמון) הוא ספר המבוא הטוב ביותר ליהדות ולבודהיזם.

 

לגבי ברנדס הסופרת אני חייב קצת להסתייג. ללא ספק מדובר במספרת סיפורים יחידה במינה עם כישרון פואטי יוצא דופן. אבל! בכל פעם שאני מגיע לספר שכתבה אני מרגיש כאילו הטקסט מחליק לי יותר מדי בגרון. המסרים נוקבים מדי, הדמויות ‘מודרניות’ מדי, והעלילה הופכת מהוקצעת עם חומרים משמרים ספרותיים. 

הספר ‘אדל’ הוא דוגמה מצוינת לכך. ברנדס עשתה את מה שפליפה גרגורי עשתה עם ‘בת בוליין האחרת’ ועוד שורה ארוכה של רומנים על נשים שחיו בשולי ההיסטוריה והובאו לראשונה אל מרכז הבמה בסיפור חצי ביוגרפי וחצי בדיוני.

אדל של ברנדס היא מעין מולאן שעברה גיור, פוקהונטס בעל כורחה, מואנה של השטייטל בערי הקרפטים. ברנדס מחזקת את כל הצדדים הפמיניסטים המודרניים באישיות שלה, יכולותיה הכמעט מאגיות, העמידה מאחורי אביה שהפך לחצי משיח בעל כורחו. הרגשתי שבעוד רגע הטקסט יתחיל לפרוץ בשירה ענוגה לצליליו של לין מירנדה ואישה שיר נושא סטייל LET IT GO- בשילוב תזמורת כלייזמרים.

 

בעבר ניסיתי לקרוא את סיפורי הבעש”ט של עגנון ושל פנחס שדה. את שניהם לא הצלחתי להבין כהלכה. תערובת של מיסטיקה וחסידות מעולם לא היו הצד החזק שלי. עם זאת, ‘אדל‘ הצליח לגרום לי לתהות אפילו יותר על חייו של הבעל שם טוב.

אם כבר, אנחנו עוסקים במשיחי ומשיחי שקר, בשנה שעברה הוצג ב-‘חג המחזמר’ של בת ים ‘משיח עכשיו’ אודות סיפור חייו של שבתאי צבי. במקרה הזה יכולתי למצוא סיפור מנוסח בקצרה אודות פרשת חיים מורכבת ומסועפת. סיפור חיים שהולחן ועבר עיבוד בימתי, אך עם זאת גרם לי להבין מחדש את הסיפור של שבתאי צבי ולשאול את עצמי שאלות ‘אמיתיות’.

 

[wpdevart_youtube width=”640″ height=”385″ autoplay=”0″ theme=”dark” loop_video=”0″ enable_fullscreen=”1″ show_related=”1″ show_popup=”0″ thumb_popup_width=”213″ thumb_popup_height=”128″ show_title=”1″ show_youtube_icon=”1″ show_annotations=”1″ show_progress_bar_color=”red” autohide_parameters=”1″ set_initial_volume=”false” initial_volume=”80″ disable_keyboard=”0″]EEfweKDTQ[/wpdevart_youtube]

 

 

אדל יוכי ברנדס יצא לאור ע”י הוצאת כנרת, זמורה-ביתן, בשנת 2018, מכיל 528 עמודים

 

 

 

 

דודה מטושקה- סדרת רשת

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן