חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מה זה פודקאסט? -המדריך המלא ל2021

מה זה פודקאסט? -המדריך המלא ל2021

מה זה פודקאסט? רבים שואלים את השאלה הזו בשעה שעולם ההסכתים והתוכנים המוקלטות- הולכים וצוברים תאוצה!.

זוכרים את התוכנית ‘שעה היסטורית’ של פרופ מיכאל הרסגור, ‘אוניברסיטה משודרת’ בגל”צ?- זה בדיוק העיקרון, רק שהפעם אנשים פרטיים מקליטים את הפרקים בבית שלהם, באמצעים פשוטים. זה קצת כמו בלוג, אבל מוקלט.

 

למה זה טוב?:

אחרי שהבנו מה זה פודקאסט, רצוי להבין מה ההבדל בינו לבית תוכנית רדיו. פודקאסט נועד לאנשים שרוצים להאזין לתוכן ייעודי המתאים להם, ויותרה מכך, תוכן נרחב יותר מאשר תוכניות אקטואליה, או מוזיקה.

 

אפשר בכלל להתרכז בזמן האזנה?:

הרבה אנשים מעדיפים חומר כתוב. אבל  האזנה לפדוקאסטים או ספרים קוליים היא בגדר טעם נרכש.

יש כל כך הרבה דברים מעניינים שאפשר להאזין להם, ולהרחיב את הידע והאופקים בזמן שמבצעים את הפעולות היומיומיות ביותר. באופן אישי, עוד לפני שידעתי מה זה פודקאסט חיפשתי ברשת הרצאות מוקלטות או סיפורים קצרים.

 

במה עוסקים הפודקאסטים ואיפה אפשר למצוא אותם?:

הכי מומלץ להתעדכן באתר הפודקאסטים הישראלי בפייסבוק. התוכניות עוסקות במגוון נושאים מ-היסטוריה דרך תרבות, מדע וטכנולוגיה.

ישנם לא מעט אנשיי ארכיונים שמוצאים את הנושאים השוליים ביותר והמרתקים ביותר.

 

אפשר להצליח כלכלית מפודקאסטים?:

רוב מי שמקיים פודקאסטים עושה את זה לשם שמיים, או בשביל עצמו, זה קצת כמו לשאול אם אפשר להרוויח כסף מעריכת ערכים בויקיפדיה.

אבל!- ישנם מגישי פודקאסטים כמו רן לוי שהתפטר מהעבודה וחי בעיקר מפרסומות ב-‘עושים היסטוריה’ שהגיעה למליוני מאזינים והוקלטה בגרסה אנגלית. כך גם יובל מלחי שהוא מרצה להיסטוריה ומרוויח קליינטורה להרצאות שלו.

 

מה כל כך מיוחד בעולם הפודקאסטינג הישראלי?:

הגודל שלו! ישנם מאות אלפי מאזנים שלא ידעו מזה פודקאסט ועד מהרה הפכו את ההאזנה להסכתים לחלק בלתי נפרד מהשגרה שלהם, מהצד השני ישנן הרבה תוכניות איכותיות וטובות שעולות פעם בשבועיים או חודש. אפשר להגיד ש-‘עם הספר’ ממשיך להיות עם הספר, אפילו אם הוא מוגש בצורה מוקלטת וביתית.

 

שאלה חשובה לסיום- מה זה פודקאסט והאם זה ספר?

בשנת 2020 שוק הספרים יורד לטמיון לעומק שוק הספרים הדיגטליים שעולה כמו מטאור.

אם ניקח למשל את הפודקאסט ‘קיצור תולדות הספרות’, שהוא פודקאסט מתוסרט ועיוני, מה מבדיל אותו מספר?. האם ספר עיון שיוצא רק בצורת ספר מוקלט נחשב עדיין ספר? והאם הוא בכלל פודקאסט?. פרוזה מוקלטת נקראית ‘תסכית’, לספר עיון מוקלט- אין שם. אולי בכלל רצוי לשאול מתי ספר מפסיק להיות ספר והופך להיות משהו אחר?.

פודקאסט הוא יותר ‘על זמני’ מאשר עיתונות מודפסת ומצד שני פחות טרחני ממאמר אקדמי. ההנגשה הקלילה המלווה לעיתים באפקטים ומוזיקת רקע- מוחדר בקלות יותר למוח עם הסיכוך של הגירויים המוספים. אם תרצו- “הלובריקציה של האקדמיזציה”.

אציין כעת, שאני מאזין לספרים בעזרת הספריה המרכזית לעיוורים וכבדי קריאה. אני סובל מהפרעות קשב ולכן האזנה מקלה עליי. פעם חבר צחק עליי שאני לא ‘קורא’ אלא ‘מאזין’. התשובה שלי הייתה: “אז איך זה שדיברתי עליו עם המחבר במשך שעתיים אם לא ‘קראתי’ אותו”.

אני שואל את השאלה באופן אישי, לא כדי להיכנס לדיון פילוסופי ששואל שוב ושוב מה זה פודקאסט. אלא כדי לדעת כמה ספרים אני קורא בשנה! אני לא עושה את זה כדי להתפאר, אלא בשביל לסכם לעצמי שנת קריאה עם תמונת קולאז’ של כל הכריכות שליוו אותי; ובמקרים רבים, ובמבט לאחור- זה לא היה רומן שטיטל אותי כמו ראיון נוקב בפודקאסט שעשה בי שמות!.

יש לציין כי ענף הפודקאסטים הוא אחד העוגנים הבולטים של תעשיית התקשורת המתפתחת: התעשייה הניבה הכנסות של 479.1 מיליון דולר בשנת 2018 וצפויה לייצר יותר ממיליארד דולר עד שנת 2021, כך עולה מדו”ח חדש של לשכת הפרסום האינטראקטיבית (IAB) ו- PwC. נתון ההכנסות האחרון מייצג עלייה של 53% בשנה בלבד.

כיום ‘המספרים הגדולים’ קורצים בעיקר לילדים בעלי נטיות ריאליות, בעוד ילדים אחרים בעלי כישרונות של כתיבה, הגשה, או הפקה מתקשים להתבטא בתחומים שאליהם הכלכלה מכוונת.

מה אתה חושב את חושבת על הכתבה?

כל מה שבאזז

דודה מטושקה- סדרת רשת

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן