חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונות משפחה :”מתנת בר-מצווה” שתעלה לכם את לחץ הדם.

תמונות משפחה :”מתנת בר-מצווה” שתעלה לכם את לחץ הדם.

 

הספר ‘תמונה משפחתית’ מאד מאיה ערד מורכב משלוש נובלות על שלוש משפחות. שתי הנובלות הראשונות מתגמדות לעומת הנובלה השלישית על ילד אחד מעצבן, ולמעשה, הדמות המרגיזה ביותר בתולדות הספרות העברית. ככה נבנית “מתנת בר-מצווה”, נובלה שפשוט חייבים לקרוא.

הקריאה בספר הנובלות תמונות משפחה הזכיר לי את אחד המערכונים האהובים עליי אי פעם הוא המערכון של מאשה בבריכה בגילומו של רועי בר נתן. המערכון מדבר על מאבק מטופש במיוחד של אישה קשישה ונרגנת עם ילד מעצבן בבריכה הציבורית.
הילד המעצבן של מאשה הפך להיות לילד, הגיבור המרכזי של הסיפור “מתנת בר-מצווה” העוקב אחר אותו ילד מרגיז ואמא שלו במהלך טיול בר מצווה בצרפת.

 


בקצרה, הסיפור ‘מתנת בר מצווה’ מתוך תמונות משפחה , מספר  על אישה גרושה שלוקחת את בנה היחיד לפריז עם תקציב מינימום. השניים לנים אצל קרובים וחברים (בכל פעם שני לילות במקום אחר) ובמשך הזמן מטיילים בעיר.
הילד (שמוצג בסיפור בתור- ‘הילד’) הוא בן אנוש בן שלוש עשרה, מהסוג שהיה גורם לסופר נני להתפטר ולעמוס רולידר לדפוק את הראש בקיר. ילד מפונק, מלא בעצמו וחסר כל חמלה.
לכאורה, כולנו ראינו כאלו בקניונים משטחים על הרצפה וזועקים ‘אמא תקני לי’, כולנו נתקלנו אצל קרובי ורחוקי משפחה בחצוף שמסמס לאמא ההריונית שלו ‘תביאי לי מים’, בזמן שהיא במטבח והוא נמצאת בסלון. כולנו גם היינו קצת הילד הזה שמחפש לדודים בכיסים את המתנה שהם הביאו לו לפסח, וכולנו נמרחנו בשעמום על הרצפה כשהתלווינו לאמא ולחברות בבית קפה.
אבל הילד של מאיה ערד הוא ילד אחר. הוא ילד שלא יכול להעריך שם שום דבר,. רגעי השמחה שלו מובנים מאליהם ורגעי העלבון והכעס גורמים לו להרגיש כאילו נעשה לו עוול מכוון, ואמא שלו והקרובים שאצלם הם לנים מנסים לפגוע בו בכוונה.

 

קחו עשר דקות והאזינו לסיפור הקצר ‘תחרות ריצה’ במסגרת פרויקט ‘סימני קריאה’ של כאן

תמונות משפחה של אבחון שלא נערך

היתי יכול לטעות ולנסות לפרש כאילו הילד סובל מאיזו לקות חברתית שגורמת לו להסתכל באופן אגוצנטרי על העולם, אבל זו לא היתה הכוונה של ערד, ולא המטרה של הסיפור.
התחושה האישית שלי בזמן הקריאה- היתה, שיש לי הזדמנות לחמול בעצמי על הילד המרגיז. לגלות אמפתיה כלפי דמות פיקטיבית שהצליחה לגרום לי להזיע מכעס מבלי שהכרתי אותה.
הנובלה ‘מתנת בר מצווה’ היא ניסוי ספרותי יחיד במינו, שכן- הספר מאלץ אותי כקרוא לבצע פעולה שאני לא אמור לעשות בזמן קריאה- לא רק להנות, לא רק להתבדר, לא רק לפרש, לא רק להתחקות- אלא לחמול.
זאת לא הפעם הראשונה שערד דורשת מהקוראים שלה שיביעו חמלה כלפי הדמויות שכתבה, ועדיין, זו כנראה הפעם הגדולה ביותר!.

תמונות משפחה מאיה ערד יצא לאור ע”י הוצאת חרגול, מכיל 263 עמודים

 

 

 

כיצד פגשתי את עמוס עוז והפכתי את שנינו

אחר הצהריים ההוא כשעמדתי מול הסופר הלאומי, דיברתי במשך שעה כמו רובוט, ושנינו רצינו ללכת הביתה.

 

 

 

דודה מטושקה- סדרת רשת

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן