ההיסטוריה הקצרה של כמעט הכול (חוץ מהדברים שמעניינים).

ההיסטוריה הקצרה של כמעט הכול (חוץ מהדברים שמעניינים).

על הספר “ההיסטוריה הקצרה של כמעט הכול” מאת ביל ברייסון.

 

אי אפשר להתחיל לדבר על הההיסטוריה הקצרה של כמעט הכול מבלי להזכיר את יובל נח הררי. האדם שהפך ‘מטא היסטוריה’ או היסטוריה במבט רוחבי לייצוא מצטיין של ישראל.

בעקבות החיבה שלי לנח-הררי ניסיתי כמה פעמים לקרוא את ספריו של  ג’ארד דיימונד ‘רובים חידקים פלדה’ אשר הציג לקוראיו רשימות מכולת של שבטים פרימטיביים בברזיל והאופן בו חייהם מצביעים על ההתפתחות של החברה המערבית והציוויליזציה.  ספר דומה שניתן למצוא הוא סיפורה של האנושות -ההיסטוריה שלנו – מתקופת האבן ועד ימינו מאת ג’יימס ס. דייוויס

לפני הקריאה ב- ‘היסטוריה הקצרה של כמעט הכול היתי בטוח שאוכל להיווכח בעוד אופן מעניין לניתוח של ההיסטוריה.

האכזבה היתה קשה באופן צורם. לשם הבנת הצרימה אחזור ליובל נוח הררי שתיאר את גבולות ה-‘היסטוריה’, מתי ישנה פרה היסטוריה? האם ההיסטוריה מתחילה ביוון העתיקה, בכנען? או בסין העתיקה?.

לטענתו של נח ההררי, ראשיתו של כדור הארץ נמצא במפץ הגדול- את כל התופעות יכלנו להסביר באמצעות פיזיקה. כאשר הכדור התקרר והתחילו להיווצר נהרות, סלעים וימים, כבר לא היה ניתן יותר לתאר את המתרחש על כדור הארץ באמצעות פיזיקה. החומרים השונים נהפכו מורכבים יותר, והעיסוק בהם נקרא כימיה. בשלב הבא נוצרו היצורים החד תאיים הראשונים, חיידקים ועמבות שנקראים- ‘ביולוגיה’. הרי מפגש בין שתי קבוצות חיידקים על סלע באוקיינוס מצריך הסבר מעמיק יותר מאשר תיאור של החומרים הכימיים מהם הם מורכבים. כשנוצרו בעלי החיים עברנו לזאולוגיה. כבר לא ניתן לתאר את הדינוזאור והממוטה עלי פי התאים והאיברים שיוצרים אותם.

כאשר נוצרו בני האדם והחלו לדבר אחד עם השני נוצרה ההיסטוריה. אי אפשר לתאר את הסיבות לפריצת מלחמת שומרים ביבוסים על ידי תיאור תקופות הייחום והקרבות על צאצאים וסימון טריטוריה.

הספר של ביל ברייסון עוסק רובו ככולו בפיזיקה, כימיה וביולוגיה. האדם מבצבץ בסופו של הספר, אבל אני התייאשתי קודם, הרבה יותר מוקדם.

הספר של ברייסון עמוס לעייפה בתיאורים משמימים של ניסויים מדעיים שגילו ותיארכו את כדור הארץ ושכבות גיאולוגיות מהם צמחנו. מרוב תיאורים של ניסויים כבר לא היה אפשר להבין את הסיפור, התוכן והנרטיב. אם דיימונד מתאר בספריו רשימות מכולת של שבטים אבודים מקצוות תבל, ברייסון מתאר רשימות מכולת של ניסיונות לאמוד על עלייתו של האדם מתוך פרק זמן בלתי נגמר של התחממויות קרחונים ושכבות טקטוניות. בשלב כלשהו רציתי להריץ את הספר הלאה כדי להגיע לקטעים העיקריים שעניינו אותי. עם זאת, סגנון הספר נותר כפי שהוא וגם כאשר הגיע היצור החביב עליי לקדמת הספר, עדיין התקשתי לעקוב אחרי ‘כוונת המחבר’ שניסה לתאר את חייו.

 

ההיסטוריה הקצרה של כמעט הכל ביל ברייסון יצא לאור ע”י הוצאת דביר, בשנת 2016, מכיל 688 עמודים, תירגום: יכין אונא.

דודה מטושקה- סדרת רשת

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן