חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
על נהרות הגנגס ישבנו ובכינו. על- איכה מאת משה שרון

על נהרות הגנגס ישבנו ובכינו. על- איכה מאת משה שרון

בין נירוונה למנוחה נכונה, בין סמסרה לעשיית תשובה, הרומן ‘איכה’ מאת משה שרון הוא רומן דתי פילוסופי יוצא דופן. 

 

האם רווקות היא עניין מיסיונרי? הלא בשני המקרים יש את מי שמנסה למכור את עצמו ואת האמונה בו כאשליה.  כל צד במערכת הזוגית צריך להתחיל מאיזה פנטזיה של הצד השני, בור שצריך למלא, חור שצריך לסתום.

עבור משה שרון החורים האלו והניסיונות למלא אותם חוזרים ועולים בספרו איכה.  אריאל, עלמה, מרילנה, ג’רמי  המחליפים קולות מנסים למצוא איש איש את הפתח הסמוי שדרכו ניתן להכניס את המשאבה ולהתחיל לנפח.

 

הזכרתי ארבע דמויות אבל חשוב לי להדגיש כי לא מדובר ברשומון. כל חלק קצרצר בספר, כמו חתיכת פאזל או פסיספס הוא עוד נדבר בתמונת דיוקן שנידונה להתפוררות מראש. זה לא רשומון ולמעשה לא רומן פוליפוני. השאלה מה זה, והתשובה היא, כרגיל-ה כל ולא כלום.

  

האם ב-‘איכה’ ש קשר ישיר בין חורבן הבית חורבן הנישואים? התשובה לא ברורה.  מצד אחד יש בו את האבלות ואת הגלות ואת היהודים הבוכים על נהר הגנגנס בזכורם את ציון. מצד שני הגלות של המטייל היא גלות זמנית, ניסיון לעשות לעצמו ריסטרט. אריאל, גיבור הסיפור הנמלט להודו הוא לא משוחרר טרי מהצבא שיוצא לביקור במזרח, אלא אדם שמבקש למצוא את עצמו מחדש לאחר מערכת יחסים כושלת.

לאחרונה בפודקאסט ‘קיצור תולדות הספרות’ הזכרתי את החשיבות של הודו והנסיעות לחו”ל כנדבך בזהות הישראלי ונושא שחוזר על עצמו שוב ושוב בעלילות של ספרות ישראלית, כמו ‘השיבה מהודו’, ‘באבא ג’י’, ועוד עשרות ספרים  העוסקים בהודו בתור פרובינציה תודעתית של הזהות הישראלית.

 

חלק נוסף שקשור לסיפור הוא עניין המיסיונריות, בית חב”ד, מציאת הבית בלב המרחב הזר. ההתמכרות לתחושת החמימות האובדת לצד הידיעה כי מדובר במלכודת דבש. בקריאה בספר הרגשתי כיצד בין השורות עולה קול אחר, קול שמקביל בין בית חב”ד לבין מערכת יחסים, כל מערכת יחסים. האם כל אחד שמנסה למשוך אליו את אהובו או אהבותו מציג את עצמו בתור נווה מדבר של שפיות וביתיות בתוך מקום זר, אפילו אם המקום הזה הוא העיר בה נולדת?.

 

|אהבתם את איכה?, האזינו לסיפור הקצר ‘תחרות ריצה’|

 

הספר ‘איכה’ מדלג בין תודעות ובין מרחבים, בין מקטעים של טקסט לבין מקטעים של רגשות. משה שרון בספר מעין חידת היגיון שאיננה חידת היגיון. הספר מציג מעין קול אחר בתוך הספרות הישראלית. כמו זמרת עם קול בס, משהו שנשמע מוכר אבל אי אפשר לעכל אותו, אי אפשר שלא להתרשם ממנו ואי אפשר שלא לנסות לתהות על מקורו

 

איכה משה שרון יצא לאור ע”י הוצאת רימונים, בשנת 2013,.

 

דודה מטושקה- סדרת רשת

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן