חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תוגת ההתנגדות מאת לאסלו קרסנהורקאי: כישוף איטי וקר

תוגת ההתנגדות מאת לאסלו קרסנהורקאי: כישוף איטי וקר

 

 

הרומן ההונגרי תוגת ההתנגדות   עוסק  בקרקס הנודד שמגיע לעיירה נידחת, ואמתחתו האטרקציה המרכזית- גווייתו החנוטה של לווייתן, מכאן נפתח רומן הזוי ומרתק שמעורר המון שאלות, אבל בעיקר המון דמיון.

 

 

לאסלו , קרשנהורקאי  נחשב בעיני רבים להיות הסופר ההונגרי החי החשוב ביותר, קרשנהורקאי נולד ב -5 בינואר 1954, בגיאולה, הונגריה, לאב עורך דין ולאם מנהלת ביטוח לאומי. הוא למד משפטים וספרות הונגרית באוניברסיטה, ואחרי כמה שנים הפך לסופר עצמאי. הרומן הראשון שלו, סטאנטנגו (1985), דחף אותו למרכז חיי הספרות ההונגרית. הוא לא עזב את הונגריה הקומוניסטית עד 1987, כאשר נסע למערב ברלין למלגה – מאז הוא חי  במספר מדינות, אבל חוזר בקביעות להונגריה.

בתחילת שנות ה -90 הוא בילה זמן ממושך במונגוליה ובסין, ובהמשך הוא חקר את יפן – כל אלה הביאו לניסויים אסתטיים וסגנוניים ושינויים בכתיבתו. בעת שכתב את הספר ” מלחמה ומלחמה” (1999), הוא נסע לאירופה והתגורר בדירתו של אלן גינסברג .

 

מתוך הסרט על פי ‘תוגת ההתנגדות’

 

 

תוגת ההתנגדות  הוא ספר תובעני, וגם פסימי, שכן הוא מתייחס באופן  אירוני לאפשרות של מהפכה.

העלילה ממוקמת בעיירה הונגרית פרובינציאלית, ומציעה מגוון של דמויות חייתיות לצד עיירה המצויה בתהליך של התדרדרות מוסרית.  אותה עיירה יכלה להיות בוטשאש של עגנון, אילו רק שרדה את השואה. מקום עזוב ומוזנח  פנסי הרחוב כבויים, האשפה נערמת.

לאותה העיר מגיע קרקס נוסע, שכל האטרקציה היחידה שלו היא לווייתן ענקי, המותקן במשאית מוזרה, נטולת דלתות או פתחים. הקרקס עובר באזור, מלווה בחבורה של צופים בלתי נראים לכאורה.  העלילה  מתרחשת כבמהלך כישוף קר בלתי צפוי. הדמויות מסתובבות סביב הגוף של הלווייתן  שהופכת לציר שלהן ואנו רואים את עולמן מתפורר.

 

 

 

 

 

רוב האירועים בעלילה מתרכזים בשוטה הכפר, ולוסקה, ובמוסיקולוג הממורמר בפרישה, אסטר, שמטפלים זה בזה יותר מכל אדם אחר בכפר. על ידי ניגודי מזג, שניהם מתפוררים כמו העיירה העצמה.

 

קרסנורקאי מטשטש את הביקורת החברתית על ידי השימוש באותו ללווייתן הוא רמז משונה וקודר למלוויל, ואולי הובס; כמו לווייתן, כמו מובי דיק, הוא עצום, בלתי מובן, מפחיד, ומזכיר לכולם מכין סוס טרואיני. מטבע הדברים, בעולם של קרסנהרקאי, הסוס הטרויאני ריק, לא צריך בחיילי אויב כדי להחריב עיר על יושביה, צריך רק סבלנות עד שהתושבים יחוללו את החורבן בעצמן. למעשה, אותו הליוויתן הוא לא טוב ולא רע, הוא סמל של הבלתי נמנע.

 

 

דרך הפעולה של הסופר היא בפירוט של  פרטים קטנטנים  כמו דפיקות מסמר בדייקנות מטורפת. ביומיים שבהם תופסים חלק ניכר מהספר, הסופר רואה את החולדות אוכלות את הלחם, מהרהר בזבל, מפרק את הסולם המצוין היטב ומצייר משחק לפאבים  שבו שיכורים משחקים את השמש, האדמה והירח בליקוי חמה.

הפרוזה של תוגת ההתנגדות  קצת צפופה, ואין ספק שלמחבר יש נטייה להפשטה, כפי שניתן לראות בהרהורי המוסיקולוג; אבל יש גם הומור ערמומי וסוריאליזם אלגנטי באופן שמזכיר במידה מסוימת את אפרים קישון. עם זאת, התרגום של רמי סערי מצליח ליישב את הצפיפות של העלילה והקופצניות של השפה. הרומן לא ‘מרגיש’ זר, ובקלות הייתי יכול לדמיין אותו מתחרש בירוחם.

 

תוגת ההתנגדות לאסלו קרסנהורקאי יצא לאור ע”י הוצאת בבל, בשנת 2016, מכיל 424 עמודים, תירגום: רמי סערי.

דודה מטושקה- סדרת רשת

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן