חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
השנים: תעמולה מוצהרת ואני בעד.

השנים: תעמולה מוצהרת ואני בעד.

השנים (באנגלית: Years and Years) היא סדרת דרמה בהפקה משותפת של ה-BBC ו-HBO, ובמרכזה כל מה שפחדתם לדעת על העתיד, ולא העזתם לשאול את הסניור שלכם.  זהירות ספוילרים!!

"כשהייתי  קטנה שנת 2028.נשמעה כמו העתיד הרחוק. כאילו לכולם יהיה סילון אישי רכבות מונורייל יהיה בצורת גלולות קטנות.כמו של האסטרונאוטים. השנה הגיעה .ואנחנו לא אסטרונאוטים. אני רק יודעת שהאינטרנט. המהיר שלי עדיין איטי מדי. כבר אין בננות, הן נכחדו. הילדים דורשים ,27 סוגים של טלוויזיה. כל אחת יקרה מהשנייה. מחירי הגז והחשמל בשמים  אני פוחדת לחשוב.מה יהיה ב-2028"

 

במשך ההיסטוריה בני אדם ניסו דרכים שונות על מנת לרסן שררה, כוח לצד תאוות שלטון ותאוות בצע. פעם זו הייתה הדת אחר כך האימפריה  ולבסוף מדינות הלאום. כולם ביקשו למשטר את החברה,  אבל כולם ביקשו ליצור היררכיות של כוח. עליית הדמוקרטיה במחצית השניה של המאה העשרים הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה בני אדם ניסו להיפטר מכוח במקום להשליט אותו.

דמוקרטיה היא הסכם בין שליט לנשלטים לפיו השליטים ייבחרו על ידי העם למען העם, ועל כן יש לרצות כמה שיותר אנשים כדי להמשיך לזכות במנעמי השלטון.

בצורה זו או אחרת, העולם המערבי דאג לחינוך בריאות הגנה ותשתיות.

 עם זאת התחזקות הקפיטליזם החזירי נוסח אמריקה, מנפנף בשוויון ההזדמנויות, אבל דורש שהמדינה לא תדאג לשום צורך שבני אדם יכולים לממן בעצמם.

הקטסטרופה המתהווה בעולם כיום קשורה במידה רבה לייאוש שרבים מבני הדור שלי חווים.

צעירים רבים  מאבדים את דרכם והמהפכה היחידה שמתרחשת כיום היא לא המהפכה של המשכילים והנבונים, אלא המהפכה של הנבערים והמשולהבים. הונגריה, הפיליפינים, ארה”ב וברזיל. בכל מקום ההמון דורש אשמים, אויבים, אנשים שניתן להאשים אותם במצב הכלכלי הקשה.

על רקע התסיסה הזו הופקה בחופזה הסדרה ‘השנים’. 

אירועי הסדרה מתייחסים לנושאים אקטואלים שמלווים אותנו בשנים האחרונות: בריטניה והאיחוד האירופי, טראמפ, השינויים הטכנולוגיים התכופים, גלי המהגרים והתחממות הגלובאלית. אירועים רבים המציינים בסדרה מתקשרים לחדשות מהחודשים האחרונים.

כך למשל  מהדורת חדשות פיקטיבית הכריזה על הפתיחה המחודשת של הנוטרדאם (ונפילתו של מגדל פיזה). בבדיקה קצרה שערכתי מתברר שהסדרה עלתה בחודש מאי 2019, ואילו הנוטרדאם עלה באש רק באפריל.

בביקורות רבות מתייחסים לאמירה החברתית  של הסדרה ולדרמה המשפחתית שממסגרת אותה. אין לי מה להוסיף על התשובחות. מדובר ביצירת מופת מדויקת ומפתיעה.

ראסל ט דייוויס היוצר והכותב חתום על ‘הכי גאים שיש’ בגרסה הבריטית, וטרילוגיית הסדרות- “מלפפון”, “בננה” ו-“טופו” (כן, כל השמות הם יופימיזם למה שאתם חושבים).

אתם יכולים לקרוא לי פראנויד, אבל אני די בטוח שראסל ט דיוויס שמע איפשהו על המקרה של אמיר פיי גוטמן ז”ל, והחליט לשחזר את הסצינה בעלת המימדים של טרגדיה יוונית.

כעת  אבקש להתייחס דווקא לדידקטיות ולאופן בו הסדרה כמעט גלשה לפסים של פרופגנדה. גם אני חוטא בתעמולה למען אימוץ תבוני של העתיד. כפי שניתן לראות בסרטון הבא.

אפשר להיות בעל רמת האינטליגנציה של דונלד טראמפ כדי להבין שזה שהדמות של ויויאן רוק היא  למעשה חיקוי של טראמפ (כולל העוויות השפתיים בסגנון דוד לוי).

סיפור המשנה  של ויויאן הוא מעין עלילה בסגנון של ‘איך הפשפש עלה למעלה?’.

מראש היה ברור שהמוקיונית תדלג  בקלות לרשות הממשלה. 

הדמות של ויויאן רוק מצויינת, אבל לא הדמות הפכה אותה למונומנטלית  אלא השותפות של הקהל. הצופים ידעו כבר מה עומד לקרות. זה היה ברור מאליו כמו קומדיה רומנטית. מעין שבלונה של קלישאות שכולנו מכירים היטב, ואדישים להשלכותיה ההרסניות.

תוצאת תמונה עבור ‪Vivienne Rook‬‏

 

הסדרה ‘השנים’ לא מונה שישה פרקים, אלא שתי מיני עונות משני סגנונות שונים. פרקים 1-4 היו דרמה משפחתית שהתרחשו עולם פוסט אפוקליפיטי חסר תקווה. פרקים 5-6 היו מלודרמת ריגול זולה אך הכרחית.

התפנית העלילתית שהפכה את הסדרה למלודרמת הריגול הייתה הרע במיעוטו.

ראסל ט דייוויס היוצר והכותב נחפז ליצור את הסדרה כדי לזעוק זעקה ולומר אמירה. אם מי מכם לא הבין אותה, אצטט  את המונולוג של הסבתא מיוריאל (בגילומה של אן ריד).

כל דבר שהשתבש .הוא באשמתכם .  נוכל לשבת כאן ,ולהאשים אחרים כל היום ,אנחנו מאשימים את הכלכלה ,אנחנו מאשימים את אירופה ,את האופוזיציה ,את מזג האוויר ואז מאשימים את גלי ההיסטוריה ,העצומים והסוחפים ,כאילו הם לא בשליטתנו כאילו אנחנו ,חסרי אונים וקטנים כל כך .אבל זו בכל זאת אשמתנו ?יודעים למה .בגלל חולצת הטריקו בליש"ט .חולצה שעולה ליש"ט אחת אף אחד מאיתנו .לא עומד בפניה אנחנו רואים חולצה ,שעולה ליש"ט וחושבים .זו מציאה, אני אקנה .וקונים אותה ,לא בגלל האיכות, חס וחלילה אבל בשביל חולצת טריקו נחמדה .ללבוש מתחת בחורף .זה מספיק ובעל החנות מרוויח עליה ,5 פני עלובים ואיזה איכר קטן בשדה ,מקבל 0.01 פני בתמורה וכולנו חושבים .שזה בסדר גמור אנחנו נותנים את הליש"ט שלנו ונהיים חלק מהשיטה .לכל החיים ראיתי איך זה השתבש ,כשזה התחיל בסופרים כשהחליפו את כל הקופאיות .בקופות אוטומטיות .לא, זו לא אשמתנו ,אני שונאת את הדברים האלה .תמיד שנאתי .אני לא סובלת אותם .הם משגעים אותי- ?כן, אבל לא עשיתם כלום, נכון כשהם צצו לפני 20 שנה ?יצאתם במחאה ?כתבתם מכתבי תלונה .קניתם במקום אחר? לא קיטרתם והתעצבנתם ,והשלמתם איתם ,ועכשיו כל הנשים האלה אינן .ואנחנו אפשרנו לזה לקרות ...לא, אבל אנחנו עדיין ולדעתי אנחנו כן אוהבים ,את הקופות האלה אנחנו רוצים אותן כי המשמעות היא ,שאנחנו יכולים לעבור דרכן לאסוף את הקניות שלנו בלי שנצטרך להסתכל ,לאישה הזאת בעיניים האישה שמקבלת .משכורת נמוכה משלנו .היא נעלמה, נפטרנו ממנה .פוטרה .כל הכבוד .אז כן, זו אשמתנו .זה העולם שאנחנו בנינו .ברכות, תודה ולחיים לכולם."

המסר של סבתא מיוריאל מיועד לצופי הסדרה בשנת 2019. המסקנה היא “תתקוממו עכשיו, לפי שיהיה מאוחר מדי”.

מסר בהיר וחלק כל כך שכזה מיועד לכולם. כולל לצופים קשי ההבנה. אלו שיוכלים לפטור את האמירה ב- “זה רק סרט, אנחנו נהיה בסדר”.

תחושת הניצחון, קתרזיס ההתקוממות והמאבק היו הכרחיים להחדרת המסדר של הסדרה, גם במחיר רידוד האיכות הדרמטית שלה.

בקלות היה אפשר לרכך את סצנת ‘ועידת ואנזה’ בה דנו, אגב כוס שמפניה, אודות רצח המוני של מבקשי מקלט וחסרי בית שנמלטו מאימת ההתחממות הגלובלית.

אני מעריך את הבחירה הלא פשוטה הזוץ לשניה ורבע הרגשתי שמזלזלים באינטיליגנציה שלי.

אבל אז  הבנתי שהסצינה מיועדת לצופה בצד השני של תל אביב שהדליק מזגן, השאיר חלון פתוח, לבוש בגדים זולים מסווט-שופ בבנגלדש ואוכל שאריות של טונה מדם של דולפינים בצלחת חד פעמית.

הערה אחרונה: הסדרה אנטישמית. ישראל מוזכרת רק כשהיא סוגרת את החשמל לעזה. אבל מה לדעתכם ייקרה אחרי שארה”ב תתקיף את סין ותבודד מהעולם?. ברור! ישראל תלך קפוט. אבל מישהו ידבר על זה בכלל? ברור שלא! 

תוצאת תמונה עבור ‪Vivienne Rook blink‬‏

מה אתה חושב את חושבת על הכתבה?

כל מה שבאזז

דודה מטושקה- סדרת רשת

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן