חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מה אפשר ללמוד על תסמונת האונה הימנית מסימון דה בובאר?

מה אפשר ללמוד על תסמונת האונה הימנית מסימון דה בובאר?

מוטלת עלינו האחריות להתנגד לדיכוי בכל מקום שהוא מופיע. על תסמונת האונה הימנית בעקבות "האתיקה של העמימות" מאת סימון דה בובאר

בחודשים האחרונים מגזין ‘שימו לב’ שם את הדגש על תסמונת האונה הימנית.

התייחסתי לנושא באופנים שונים. אבל מעולם לא בחנתי את הפרספקטיבה של חווית הדיכוי במסגרת התסמונת. 

כדי לבחון את שאלת הדיכוי, פניתי לאישה שהביטה על תקרת הזכוכית והבהירה לכולנו שמי שמתכוונת לקפוץ גבוה- צריכה לחבוש קסדה. 

האישה היא סימון דה בובאר, והטקסט (משנת 1945) נקרא ‘האתיקה של העמימות’. 

דה בובאר,  מדגישה כמובן  כי מוטלת עלינו האחריות להתנגד לדיכוי בכל מקום שהוא מופיע במטרה להסיר כל מגבלה.

עם זאת,  נשאלת השאלה. מה היא מגבלה?

לפי בובאר ישנם שני סוגים של מגבלות. יש את המגבלות הפיזיות של עולם הטבע, ויש את המגבלות שמציבים לנו אנשים אחרים.

לדוגמא, אם רעידת אדמה הרסה את ביתו של אדפ זו מגבלה גדולה על החופש שלו . אם כי, ככל הנראה, אף אחד לא מאשים את הלוחות הטקטוניים בקונספירציה, בינתיים. 

 

בכל אופן, דה בובאר מתרכזת בשאלה- מה קורה  בני אדם מגבילים את החופש שלנו?

מבחינה אקזיסטנציאליסטית, דיכוי הוא מצב בו קבוצה אחת של אנשים מחליטה על עתידה של קבוצה אחרת מטעמם וכופה עליהם חזון . מכיוון שקבוצת הדיכוי מסורבת לקבוע את גורלותיהן ואת היכולת לשפר את מצבן, הן נכנסת למעין לופ של דיכוי, ובו אנשים אפילו עשויים להפנים את הדיכוי.

בקהילה הגאה קיים מושג ה-‘סטרייט אקטינג’ לפיו גברים הומואים מנסים להצטייר כגבריים יותר במטרה למשוך יותר תשומת לב, דווקא מגברים.
הדיכוי נכפה על אחרים משום שהוא משרת את הקבוצה השולטת. עם זאת, תמיד יש אפשרות, לשינוי. המדכאים, כמובן, מנסים לשכנע את המדוכאים כי הדיכוי שלהם הוא למעשה המצב הענייני הטבעי.

תסמונת האונה הימנית בתור קבוצת דיכוי

המצב של תסמונת האונה הימנית, עליו אני מרחיב  באתר שלי, הוא מצב מסובך. אף אחד לא דורש את רעת האנשים המתמודדים עם התסמונת.

מצד שני, קיימת השתקה גורפת בקשר למצב.

היחס המוטעה לתסמונת בתור עוד סוג של דיסלקציה או אספרגר עשוי להוביל להגדרות מפלות שאומרות- ‘אתה בסדר יחסית לאוטיסט’ או ‘אתה חכם יחסית לדילסקלט’.

המצב לפיו ‘ישנן צרות גדולות יותר’ הוא מצב הדיכוי וההשתקה הראשוני. הבעיה היא שאנשים רבים המתמודדים עם התסמונת לא מודעים לקיומה, ומבצעים בחירות שגויות הנובעות מתוך בורות למצבם, והבורות של הממסד מן הצד השני שלא מכיר בתופעה.

במאמרים אחרים הסברתי כי אין טעם להשקיע במחקר אודות בוגרים עם תסמונת האונה הימנית (או בעיות זמן מרחב).  השקעה בנו לא תניב רווחיים מוחשיים  כי אין לנו שום חוש טכני מינימלי הדרוש כדי לפתח תוכנה או להנדס דאטה.  

יתר על כן, אנשים המתמודדים עם התסמונת מתקשים באחזקת מקום עבודה קבוע. דבר שאפילו מנמיך את היכולת לפנות לעזרה מקצועית. 

אני כותב את זה, לא מתוך מרמור אגב, אלא מתוך חשש ספציפי. השבוע קיימתי כמה שיחות עם נער בן שש עשרה, שהבין בין השורות שכנראה לא יסיים תעודת בגרות בגלל הקשיים במתמטיקה. אותה הבעיה שהייתה לי לפני שש עשרה שנים. חצי מהחיים שלי. ביקשתי לא להסתכל אחורה, ורצתי ישר. הלכתי לשלוש הכוונות תעסוקתיות כדי למצוא תחום שאצטיין בו ואוכל לומר ‘ניצחתי’. אבל בכל ההכוונות אמרו שאני לא מתאים לשום דבר. 

בתור ברירת מחדל הציעו לי ללמוד מידענות. זה לא עניין אותי, וידעתי שאאבק עם טבלאות וגרפים ושפות תכנות. לא שיערתי שזה יהיה הרבה יותר גרוע. 
חשבתי שאני אדם חופשי. אבל היה לי חופש לברוח ממלכודת אחת לאחרת. אף אחד לא חשב לרגע שיש משהו יוצא דופן בכך שאני מאזין לספרים במהירות כפולה וזוכר פי עשרים יותר פרטים מכל אחד אחר. הידע שלי נלקח כמובן מאליו, או באגביות או בתור תחביב. האתר הזה, למרות כל הפגמים והקושי בפרסום, הוא עדיין קליידוסקופ של אינספור נושאים שונים.
לא ביקשתי שייפתחו בפני הדלתות רק בגלל יכולות כתיבה או חריזה מוצלחות, ולא דרשתי צדק בזכות ידע נרחב. עבור עצמי הייתי מבקש שלא יתעלמו מהם.

 

אבל אני לא מדבר כאן בזכות עצמי. עד לאחרונה לא ידעתי בכלל שאני חלק מקבוצת דיכוי. ידעתי מה האבחנה שלי, וידעתי שאף אחד לא מכיר בה. לכן חשבתי שאני בן אדם עם המון בעיות שכולם סביבו מניחים שהוא רק ‘עצלן’, ‘לא רוצה מספיק’, או ‘ממוקד יותר מדי בשטויות של בניית אתר ועריכת תיק עבודות’.

היום אני מבין שלאבחנה הזו, ‘תסמונת האונה הימנית’, מעולם לא פג התוקף, ושלמרות הבורות יש לה משמעות.
אבל כל זה לא משנה כשהשבוע ילד בן שש עשרה, סיפר לי, איך הציג את העובדה הכואבת בפני מנהלת בית הספר- ‘אני לא אוכל לסיים את תעודת הבגרות בגלל שאין לי את האפשרות הטכנית לעבור את המבחן במתמטיקה’, וזו השיבה לו- ‘תאמין בעצמך, תתאמץ, הכל אפשרי’. אותה מנטרה ריקה ששמעתי בעצמי כל החיים. אבל זו מנטרה שנשמעה כל החיים

לקריאה נוספת: דברים שמצאתי בבית הקפה האקזיסטנציאליסטי 

מה אתה חושב את חושבת על הכתבה?

כל מה שבאזז

דודה מטושקה- סדרת רשת

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן