מתי ואיך הפכתי לגרינץ’ של רחמיים עצמיים

מתי ואיך הפכתי לגרינץ’ של רחמיים עצמיים

 

אחד העקרונות הדרמטיים החביבים עליי קשור ברחמים עצמיים, ולמעשה- בהעדרם.

מעולם לא חשבתי על המושג הזה לפני שהוטח בפניי שוב ושוב בלימודים בבית הספר למשחק. הייתי אז בן תשע עשרה, בזמן שירות לאומי.  

התחלתי את הלימודים ואת החיים הבוגרים באותו הזמן והייתי בוסר.

יותר מכפי שהייתי בוסר, עדיין ליוו אותי תופעות של תסמונת ה-NVLD– מה שאומר שהפנמתי כמה מסרים יוצאי דופן באופן עמוק מדי.

 מורים  אחדים דיברו על חמלה, אחרים דיברו על רחמים עצמים, אבל כולם הפנו אליי את אותה הנימה.

הייתי, כאמור, בן תשע עשרה. אבל במשך שש שנים לפני כן הלכתי לכל הצגה שהגיעה לתיאטרון באר שבע.  צפיתי כמעט בכל הצגה שעלתה בארץ בין השנים 2001-2007. 

הישיבה הארוכה בתיאטרון, גרמה לי להפנים את האופן הצדקני של הדמויות המופיעות בתיאטרון.

אהבתי את התיאטרון בתור ילד כי הוא היה גדול, צבעוני ומרהיב. אבל כשהבנתי שהמקצוע שלי עומד להיות על הבמה, ניסיתי להבין במה שונה התיאטרון של ‘המבוגרים’.

במשך הזמן הבנתי שהתשובה פשוטה. כמעט כל הצגה בתיאטרון הרפרטוארי תמיד נעה לאיזו נקודת רתיחה עם האשמות ותוכחות.

כיום אני מתקשה לצפות בתיאטרון מבלי להרגיש את המטרונום הפנימי של הצדקנות והזעם המצטברים מאליהם עד לסצינת הגראנד פינלה, השונה בתכניה, אך הזהה בנימתה. 

 

על הבמה ניסיתי לשחזר את אותה הצדקנות יש מאין וטעיתי פעם אחרי פעם.אותה הצדקנות התפרשה כרחמים עצמיים.

                                   ‘אין רחמים עצמיים על הבמה’

כך אמר לי אחד המורים.

ההסבר של אותו המורה היה הגיוני ופשוט: רחמים עצמיים מעידים על חוסר פעולה. דמות שמרחמת על עצמה ‘יורה’ טקסט ללא כוונה וללא מטרה- דבר שמייגע את הצופה.  

מאז פיתחתי אלרגיה קשה לרחמים עצמיים,בתיאטרון או מחוצה לו.

 למעשה, אני מתקשה לצפות בשייקספיר או בצ’כוב כי הדמויות כל הזמן שקועות במעין מרה שחורה של ‘הו גורל אכזר!’. 

דבר שאי אפשר מלבד רחמים עצמיים. אלא אם כן אתם אנשי תיאטרון ותמצאו לכך אינספור הצדקות שונות ומגוונות. אני אתמקד דווקא בדוגמאות פופלאריות ממחזות זמר, כדי להבהיר את הנקודה. 

 

עלובי החיים- חלום חלמתי

הייתי צעירה מאוד
עם חלומות של יש מאין
עולם שטוף באור ורוד
זימרתי שיר, לגמתי יין
 
אך בלילה נמרים
בקולם גלגל הרעם
וקורעים הם לגזרים
חלומות מחוט זהב
 

עברית: אהוד מנור

זכרונות- חתולים

גַּע בִּי!

אַל תַּשְׁאִיר אוֹתִי כָּכָה,

מִתְרַפֶּקֶת נִשְׁכַּחַת

עַל אֶתְמוֹל שְׁטוּף חַמָּה.

אִם תִּגַּע בִּי,

תָּבִין אָז מַהוּ אֹשֶׁר מַמָּשׁ.

כִּי עוֹלֶה כְּבָר

יוֹם חָדָשׁ.

תרגום: דן אלמגור 

יוסף בוכה על מר גורלו

דלת סיגרו עלי אל תחזרו אלי
קחו את השמש כבו את האור
שימו אותי לצחוק שימו מחוץ לחוק
יום וגם לילה כסוני בשחור

 

עברית: אהוד מנור

בת הטוחן - עוץ לי גוץ לי

אבוי לי, אוי לי, אויה לי
היש גורל כגורלי
אבוי לי, אוי לי, אויה לי
היש גורל כגורלי

מילים: אברהם שלונסקי, לחן דובי זלצר. 

מלבד הדוגמאות המוזיקליות, להלן דוגמה מספר שמועלם לא הצלחתי להתחיל: נשים קטנות. 

"חג המולד לא יהיה חג אמיתי אם לא נקבל שום מתנות," רטנה ג'ו, ששכבה על השטיח. "כמה נורא להיות עניים!" נאנחה מג והשפילה את מבטה אל השמלה הישנה שלה. "לדעתי זה לא הוגן שחלק מהילדות נהנות מהמון דברים יפים כשלילדות אחרות אין כלום," הוסיפה איימי הקטנה במשיכת אף נעלבת. "אבל לנו יש אימא ואבא כאלה, ואנחנו אחיות כל כך טובות," אמרה בת' בשביעות רצון מהפינה שלה. ארבעת הפרצופים הצעירים, המוארים באור האש שבאח, התבהרו למשמע המילים העליזות האלה, אבל התקדרו שוב כשג'ו אמרה בעצב: "אבא לא איתנו, והוא לא יהיה איתנו עוד הרבה זמן." היא לא אמרה "אולי אפילו לעולם לא", אבל כל אחת מהן הוסיפה את המילים האלה בלב כשהרהרה באבא, שנמצא רחוק רחוק, במקום שבו מתחוללת המלחמה. מתוך "נשים קטנות", תרגום: שרון פרמינגר // ידיעות ספרים

מאת לואיזה מיי אלקוט

חוסר בחמלה- הצד השני של המטבע

כפי שאני מתעב רחמים עצמיים, יש לי בטן מלאה גם על מחסור בחמלה. אופנים בהם חוסר צדק הופך למובן מאליו.   הסרט להציל את  נטע, למשל, מבהיר את כוונתי. 

חסר צדק אומנותי יכול לבוא לידי ביטוי גם בעלילה נטולת חמלה שכל מטרתה היא ליצור עוד שכול ועוד זעם וכאב נטולי פתרון.  כפי שעשתה הסופרת  האניה יונגיהריה ברומן ‘חיים קטנים’ כאשר הציגה סיפור מלא שכול, אובדן והרס עצמי שלא מוביל לשום מקום. מאין תיאור איטי של אדם גוסס וחסר רצון לחיות, לאורך שמונה מאות עמודים.

במשך השנים אני חוויתי חוסר חמלה מובהק, כי סבלתי מ-NVLD ולא הענקתי לכך חשיבות. ניסיתי ללכת בתלם, לבטל את עצמי, אבל בסופו של דבר התסמונת הייתה עבורי קושי מכריע. 

תמיד ניסיתי, כאמור, להביע את הזעקה שלי במקביל לניסיון לעמוד בתנאי בסיסי לפיו אין שום מקום לרחמים עצמיים.

 

השאלה היא מה הם רחמים עצמיים, ולטענתי מדובר ב-

 

תפישה לפיה אדם רואה את סבלו כשונה ונפרד מכל סבל אחר, בעודו קורבן לבעיה רווחת, עוני, פרידה, געגועים. הכל מציף וגורם לאדם לחוש שאף אחד לא כאב כך לפניו. 

 

אך עם זאת! בעודי מתחבט בסוגיות של ‘ייצוגים של תקווה בתרבות המודרנית והקלאסית’ החיים עצמם דפקו לי על הדלת ואני נתקלתי בפלונטר של בירוקרטיה מורט עצבים. בהתלבטויותי רציתי להייעץ עם זקן טיבטי חכם, אבל מצאתי פתרון יותר טוב. הייטקיסט גבעתיימי שמשמש בתור המורה שלי לדהרמה.

בתוך הכעס הנורא שאלתי ‘איך אני מתרגל חמלה’?, כלומר, איך אני סולח למערכת האטומה ולשנים האבודות בשיעורי משחק?!.  המורה צחק ואמר: “מה לגבי להתחיל לתרגל חמלה על עצמך”?”.

במשפט אחד התפוצץ הבלון, ואני לא בוכה כי הרי לימדו אותי ש- ‘אל תצטער מורי מור, זה סופו של כל בלון’, ובכלל, יש כאן מוסר השכל שלא יכלו לדמיין מרים רות וג’ורג’ אורוול ביחד.

זה קצת הסיפור של הדור שלנו. אסור לנו לבכות ולרחם על עצמינו, אנחנו צריכים תמיד לקום ולהמשיך הלאה, אפילו שאחרי שני תארים אנחנו שווים את אותו השכר לשעה. לא משנה כמה קורבנות נצטרך להקריב, עדיין לא יהיה להם תוקף, ואנחנו נצטך לקום ולהמשיך, ונבוז לאלו שעוצרים בצד המירוץ כי אנחנו לא רוצים להיות מזוהים עם אלו שהרימו ידיים, ובסוף נשכח את החמלה על עצמינו.

כאשר אני התחלתי לחמול על עצמי, יצאתי לדרך של שאלות והתלבטויות שהפכו מהותיות יותר כאשר פקד אותנו משבר הקורונה. במהלך התהליך התוודעתי לתסמונת ה-NVLD. עליה  ארחיב בפוסט נפרד.

מה אתה חושב את חושבת על הכתבה?

כל מה שבאזז

דודה מטושקה- סדרת רשת

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן